kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

تحلیل خواندنی نویسنده جهان عرب از سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله

نویسنده و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» سخنان اخیر «سید حسن نصرالله» را اعلام برتر بودن جبهه مقاومت و شکست آمریکا و رژِیم صهیونیستی در منطقه دانست.

«عبدالباری عطوان» طی تحلیلی درباره سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه نوشت: پیگیری سخنرانی‌های دبیرکل حزب الله لبنان، برای اطلاع یافتن و تحلیل اوضاع منطقه لازم است، نه به این دلیل که دربرگیرنده اطلاعات و تحلیل‌های دقیق است، بلکه به دلیل اینکه دربرگیرنده تحولات و پیش‌بینی‌هایی درباره آینده است. مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم که سید حسن نصرالله سخنگوی رسمی محور جدیدی است که جبهه‌هایش درحال گسترش بوده و شامل کشورها و شاخه‌های مقاومت در خاورمیانه است. این محور رقیب سرسختی برای پروژه سلطه‌جویی آمریکا و اسرائیل خواهد بود.
به گزارش ایسنا، عطوان افزود: سید حسن نصرالله در این سخنرانی، مواردی مثل آمریکایی ( و نه اسرائیلی )بودن جنگ 33 روزه، شکست رژِیم صهیونیستی در این جنگ ، ایجاد نوعی سپر استراتژیک در جنوب لبنان، از دست رفتن اعتماد میان نظامیان رژیم اسرائیل، افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت در کل منطقه، و یک دست شدن کل جبهه مقاومت در برابر آمریکا و رژِیم صهیونیستی را یاد آور شد.
عطوان نوشت: (‌نصرالله اعلام کرد که) جنگ با ایران به معنای جنگ با تمامی کشورها و شاخه‌های محور مقاومت است و چیزی که می‌توان از موضوع فوق فهمید این است که معادلات قدیمی به طور کلی دگرگون شده‌اند و هرگونه تجاوزی به هر کشور یا سازمانی در این محور، تجاوز به همگان شده و به شکل جمعی به آن پاسخ داده خواهد شد.
سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: با توجه به این نکات، می‌توان گفت که اسرائیل از هر جنگ آتی علیه لبنان، پیروز بیرون نخواهد آمد.
عطوان نوشت: اشاره سید حسن نصرالله به بازگشت مقاومت به کرانه باختری، با این مثال که جوانان نسل جدیدی که سنشان از ۱۴ سال بیشتر نیست و یک سرباز اسرائیلی را در قدس مضروب کرده‌اند و همچنین، تلاش برای ربودن یک سرباز و کشتنش در نزدیکی شهرک «غوش عتصیون»، نشان می‌دهد که محور مقاومت بر کرانه باختری نیز متمرکز می‌شود و به نوارغزه اکتفا نخواهد کرد. نسل آینده پرچم مقاومت را حمل خواهد کرد.
بله هزینه‌های پایداری و مقاومت بسیار ارزانتر از هزینه‌های تسلیم در برابر دشمنی است که سست‌تر از خانه عنکبوت است. اینکه وزارت خارجه آمریکا فورا به صورت غیرمستقیم به این اظهارات(نصرالله) اعتراض و درباره تبعات خطرناک آن صحبت کند، نشان دهنده میزان ترس اسرائیلی‌ها نیز هست.