kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

زکزاکی را از فرودگاه «ابوجا» به زندان بردند مردم نیجریه به خیابان‌ها ریختند

شیخ زکزاکی روز جمعه به دنبال کارشکنی گسترده دولت نیجریه «درمان ذلیلانه» را نپذیرفت و به نیجریه بازگشت اما طبق گزارش‌های رسیده بلافاصله بازداشت و به زندان منتقل شد.مردم نیجریه در خیابان‌ها راهپیمایی کردند.


  سرویس خارجی-

شیخ زکزاکی و همسرش به دنبال کارشکنی گسترده دولت نیجریه بامداد جمعه 25 مرداد از هند به امارات رفته و با پرواز خطوط هوایی اتیوپی از دبی به آدیس آبابا و از آنجا به نیجریه بازگشت. اما به محض ورود به فرودگاه ابوجا، ماموران امنیتی رژیم بوهاری وی و همسرش را دستگیر کرده و مستقیم به زندان منتقل کردند. همچنین از استقبال جمعی از اعضای حرکت اسلامی نیجریه که در فرودگاه تجمع کرده بودند ممانعت شد. نیروهای امنیتی نیجریه حتی اجازه ندادند که اصحاب رسانه و خبرنگاران به شیخ ابراهیم زکزاکی نزدیک شوند!
خطر رفع نشده است
از سوی دیگر جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه‌ای نسبت به توطئه قتل شیخ زکزاکی هشدار داد.
«ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه به نمایندگی از جنبش اسلامی نیجریه در این بیانیه  ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های نزدیک به دولت نیجریه درباره امتناع شیخ زکزاکی از پذیرش درمان در هند را نیز به شدت رد کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده: «ما قویا اقدام نیروهای امنیتی را که به محض ورود شیخ تحت تدابیر شدید امنیتی به سرعت دور او جمع شده و اجازه ندادند خبرنگاران که ساعت‌ها منتظر حضورش بودند، بتوانند با او صحبت کنند، محکوم می‌کنیم. ما از سازمان امنیتی (نیجریه) که او را گروگان گرفته‌اند می‌خواهیم مکانی را که وی را نگهداری می‌کنند به مردم اطلاع دهند».
کادر درمانی بیشتر عکس سلفی می‌گرفت
 به گزارش فارس در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «این یک حقیقت مبرهن است که مقام‌های (دولت) نیجریه با همه روش‌های غیرمعمول تلاش کردند به شیخ (زکزاکی) مرخصی و خروج پزشکی ندهند. با توجه به نجات او از تلاش‌ها برای مسمومیت و کشتن‌اش در بازداشتگاه، درباره پیشنهاد دولت نیجریه برای اعزام یک هواپیما برای بردن او بی‌اعتمادی وجود داشت و شیخ زکزاکی رهبر ما این پیشنهاد را رد کرد و پرداخت هزینه این سفر با استفاده از شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین را انتخاب کرد. علاوه بر این، این بیمارستان (در دهلی نو) با درمان بدون جلب رضایت بیماران، استقلال و اصول اخلاقی خود را کنار گذاشته بود. کادر درمانی این بیمارستان بیشتر به گرفتن عکس‌های سلفی با شیخ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی علاقه داشتند و  حریم خصوصی را نقض می‌کردند».
 این بیانیه می‌افزاید:«به وضوح مشخص شد که دولت نیجریه با استفاده از ارتباطاتش در هند و نقض حکم دادگاه و دخالت در رویه درمان شیخ، یک انگیزه پنهانی داشت. این موضوع را همچنین می‌توان از نحوه حضور نیروهای امنیتی در فرودگاه بین‌المللی ابوجا و انتقال سریع او به مکانی نامعلوم بدون دادن اجازه صحبت به وی با خبرنگاران استنباط کرد.»