kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳

دعوای هند و پاکستان بر سر کشمیر رنگ و بوی اتمی گرفت

بعد از حدود دو هفته اقدامات و تهدیدات پاکستان و هند علیه یکدیگر بر سر مسئله کشمیر، حالا وزیر دفاع هند در یک واکنش تند، پاکستان را به حمله اتمی تهدید کرده است. همان موضوعی که از بدو شروع بحران کشمیر، کارشناسان نگران آن بودند.

 
  سرویس خارجی-

از روز دوشنبه 14 مرداد (5 اوت) هند خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» را لغو و تمام راه‌های ارتباطی ایالت را با خارج مسدود و حکومت نظامی برقرار کرده است. البته دولت هند دوشنبه گذشته در روز عید قربان اجازه تماس محدود با خارج از ایالت را به مردم داد و حالا هم خبر می‌رسد که خدمات‌دهی سرویس تلفن‌های ثابت در برخی از مناطق مرکزی کشمیر از دیروز، شنبه، از سرگرفته شده و مدارس پس از حدود 2 هفته بازگشایی شده است. خبرگزاری میزان هم نوشته مقامات هند وعده داده‌اند تمام این محدودیت‌ها به مرور برطرف شود.
البته مردم این ایالت مسلمان‌نشین روز جمعه به رغم ممنوعیت برگزاری تظاهرات، در اعتراض به سرکوب و لغو خودمختاری دست به اعتراض زدند و با پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان پس از نماز جمعه در اعتراض به حضور گسترده نیروهای امنیتی، حکومت نظامی و قطعی امکانات ارتباطی به خیابان‌های شهر سرینگر مرکز ایالت آمدند. به گزارش ایسنا آنها دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود، خواستار
«توقف نسل‌کشی در کشمیر و بیداری جهان» هستند و از دولت هند می‌خواهند که آنجا را ترک کنند.
شورای امنیت
اما این سکه روی دیگری هم دارد. پاکستان که از همان آغاز پیگیر ماجرا بود از چین خواست پای مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند و این درخواست اجابت شد و این شورا به درخواست چین تشکیل شد. این نخستین بار بود که شورای امنیت در مورد کشمیر پس از چند دهه مناقشه، پشت درهای بسته، نشستی ترتیب داد، گرچه این نشست هم نتیجه روشنی نداشت و اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر این باور بودند که هند و پاکستان باید از اقدام یک‌جانبه در خصوص نزاع جامو و کشمیر خودداری کنند. البته پاکستان همچنین دست به قطع روابط تجاری خود با هند زد و علی‌رغم تأکید هند به داخلی بودن مسئله کشمیر، سفیر هند را از کشورش اخراج کرد.
هند هم بیکار ننشست و پاکستان را به حمله اتمی تهدید کرد! به گزارش خبرگزاری فرانسه، «راجنات سینگ»، وزیر دفاع هند، اعلام کرده کشورش ممکن است در دکترین خود درباره متوسل نشدن پیش‌دستانه به سلاح هسته‌ای در مناقشه با پاکستان تجدید نظر کند. «محمد فیصل»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم، در واکنش به این اظهارات گفت: «هندی‌ها به وعده‌های خود برای منع استفاده از سلاح هسته‌ای پایبند نیستند. هند سعی دارد آتش جنگ را در جنوب آسیا شعله‌ور کند».