kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

کره شمالی 2 موشک دیگر آزمایش کرد/ تقاضای «جان بولتون» برای از سرگیری مذاکرات

کره شمالی برای ششمین بار طی هفته‌های اخیر اقدام به تست 2 موشک دیگر قاره‌پیما کرد؛ در مقابل «جان بولتون» که به هم‌زننده مذاکرات لقب گرفته، با دامنه‌دار شدن تحرکات کره شمالی تقاضای از سرگیری فوری مذاکرات با پیونگ یانگ را کرده است.



کره شمالی بامداد روز جمعه بی‌اعتنا به تهدیدها و تطمیع‌های کره‌جنوبی و ژاپن وبی توجه به لبخندهای ترامپ، دو موشک دیگر هم آزمایش کرد تا مجموع تست‌های موشکی این کشور طی سه هفته گذشته به عدد 6 برسد. ارتش کره جنوبی هم بلافاصله این خبر را تایید کرد و در بیانیه‌ای گفت این موشک‌ها به سمت شرقی شبه جزیره کره شمالی پرتاب شده‌اند.
 سران کره شمالی طی روزهای گذشته تاکید کرده بودند که آمریکا بر‌خلاف وعده‌هایی که داده رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی در همجواری با مرزهای کره شمالی را متوقف نکرده و در ضمن تلویحا دلیل این تست‌های اخیر را همین دانسته است. ترامپ اما همواره در این مدت و طی چندین اظهارنظر سعی کرده آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی را «کم‌اهمیت» جلوه دهد، چرا که برای پیروزی در انتخابات پیش رو به این مذاکرات به شدت نیاز دارد. او تاکید کرده بود که این موشک‌ها «بسیار استاندارد» هستند و اصلا در این باره نگرانی‌ای وجود ندارد!
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که پیونگ یانگ، مهمترین علت به نتیجه نرسیدن مذاکره با آمریکا را «او» می‌داند، روز چهارشنبه در گفت وگو با رسانه انگلیسی زبان «صدای آمریکا» ضمن اشاره به این آزمایش‌های موشکی، آنها را متناقض با قطعنامه‌های سازمان ملل خواند و همچنین آن را (برخلاف نظر ترامپ) تهدیدی برای کره جنوبی، ژاپن و ارتش آمریکا توصیف کرد. وی در عین حال این را هم گفت که: «اگرچه آزمایش‌های موشکی کره شمالی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل هستند، اما نقض هیچ‌یک از وعده‌هایی نیست که «کیم» طی دیدار با دونالد ترامپ مطرح کرده بود».
بولتون درباره ادامه گفت‌وگو با کره شمالی، ابراز امیدواری و تصریح کرد: «در حقیقت، ما از زمان دیدار رئیس‌جمهور (ترامپ) با کیم جونگ اون در منطقه غیرنظامی بین کره شمالی و جنوبی، مذاکرات قابل توجهی در سطوح کاری با کره شمالی نداشتیم...دور جدید مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد». گفتنی است، بولتون درحالی راجع به آغاز مجدد مذاکرات سخن می‌گوید که قبلا وزارت خارجه کره شمالی ادامه مذاکرات را تا زمان توقف کامل رزمایش‌های مشترک واشنگتن-سئول، منتفی دانسته است.