kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

آغاز رسمی تحرکات ائتلاف سعودی برای تجزیه شرق و جنوب یمن!

ائتلاف متجاوز سعودی پس از «شکست کامل» در طرح اشغال یمن اکنون به نظر می‌رسد به فکر تجزیه این کشورند. برخی خبرهای رسیده حاکی است، امارات در جنوب و عربستان در شرق یمن طرح‌های تجزیه‌طلبانه خود را این بار به صورت «علنی» کلید زده‌اند.

 
 سرویس خارجی-

تحولات این روزهای استان‌های جنوبی یمن و به ویژه «عدن» باعث نوعی سردرگمی در تحلیل‌ها شده است. تسلط نیروهای موسوم به شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) بر شهر عدن و اخراج نیروهای وابسته به منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن(وابسته به سعودی‌ها) از این شهر باعث شده که در نگاه اول این تحولات نوعی جنگ بین مزدورهای مورد حمایت ریاض و ابوظبی تعبیر شود. طبق این دیدگاه نیروهای وابسته به امارات و عربستان در جنوب یمن به‌جان هم افتاده و امارات سعی دارد جدای از عربستان، جنوب یمن را تجزیه کند. هرچند این مسئله بیانگر بخشی از واقعیت است اما «همه» واقعیت نیست. در واقع عربستان و امارات پس از ناکامی در برابر انصارالله در 52 ماه گذشته برای «اشغال یمن»، اکنون توطئه‌ای دیگر برای «تجزیه یمن» را در پیش گرفته‌اند.
المهره، حضرموت و عدن
برخی شبکه‌های عربی اعلام کرده‌اند به دلیل جایگاه ویژه دو استان شرقی یمن یعنی «المهره» و «حضرموت»، عربستان سعی دارد این بخش را از یمن جدا کند. علاوه بر این امارات نیزجوب را تجزیه خواهد کرد. البته بر سر مناطق نفوذ کاملا طبیعی است که درگیری‌هایی نیز بین نیروهای وابسته به عربستان و امارات روی دهد. در کل با بررسی تحولات و گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد طرح تجزیه یمن پس از شکست در برابر انصارالله و اشغال کامل یمن اکنون توسط متجاوزان وارد فاز اجرایی شده است و انصارالله پس از شکست دادن ائتلاف سعودی در عرصه نظامی اکنون «باید» این طرح را نیز خنثی کند.
شورای انتقالی جنوب:
 به دنبال کشور یمن جنوبی هستیم
در این ارتباط شورای انتقالی جنوب که با حمایت امارات کنترل استان‌های جنوبی را به دست گرفته است؛ دیروز تأکید کرد تنها هدف این شورا تشکیل دوباره کشور یمن جنوبی است. همزمان با صدور این بیانیه، «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت منصور هادی که از عدن اخراج شد، از وزرا و استانداران تابع خود خواست تا هیچ‌گونه همکاری با شورای انتقالی جنوب نکنند. برخی از مقامات و وزرای وابسته به دولت منصور هادی از جمله «احمد المیسری» وزیر کشور، صراحتا اعلام کرده‌اند که کمک‌های تسلیحاتی امارات و سکوت عربستان موجب سقوط «عدن» شده است.
در همین حال منابع خبری یمنی اعلام کردند که «عیدروس الزبیدی» رئیس‌شورای انتقالی و «هانی بن بریک» معاون وی به امارات سفر کرده‌ و با مقامات ابوظبی از جمله «محمد بن زاید» دیدار کرده‌اند. به نوشته عربی۲۱، این منابع اشاره‌ای به تاریخ دقیق این سفر نکردند اما گفتند که چند روز پس از به دست گرفتن کنترل «عدن» این سفر غیر رسمی و از پیش اعلام نشده انجام شده است. دیدار مقامات شورای انتقالی جنوب با «محمد بن زاید» پس از آن صورت گرفته است که ولیعهد ابوظبی دوشنبه هفته گذشته یعنی دو روز پس از تسلط بر «عدن» با پادشاه و ولیعهد سعودی دیدار کرد. به گفته منابع یمنی، در این دیدار توافقات اولیه در خصوص چگونگی اداره استان‌های جنوبی یمن انجام شده است!