kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

حمایت آشکار کنگره آمریکا از شورش‌های هنگ‌کنگ/پکن: فضولی نکنید!

با ادامه آشوب‌ها در «هنگ‌کنگ»، کنگره آمریکا و دونالد ترامپ بالاخره «رو» بازی کرده و هر دو آشکارا از این شورش‌ها حمایت کردند. دولت چین هم به آمریکایی‌ها هشدار داد در این مسئله فضولی نکنند.


سرویس خارجی-

آشوب‌ها در هنگ‌کنگ 13 هفته‌ای می‌شود که ادامه دارد و معترضان با بلند کردن پرچم‌های آمریکا و انگلیس عملا «علم تجزیه طلبی» را در این منطقه تحت حاکمیت چین بلند کرده‌اند. سه شنبه هفته گذشته  رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود ارتش چین در حال انتقال نیرو به مرز هنگ‌کنگ است. بلافاصله پکن هم به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و از واشنگتن خواست دست از مداخله در امور داخلی این کشور بر دارد.
پیش از این آمریکایی‌ها ترجیح داده بودند با احتیاط با بحران هنگ‌کنگ مواجه شوند اما به نظر می‌رسد، با جدی‌تر شدن این بحران، آنها تعارف را کنار گذاشته و خیلی «رو» وارد معرکه شده‌اند. ترامپ که پیش از این در چند نوبت گفته بود، بحران هنگ‌کنگ به خود چینی‌ها ربط دارد این بار موضع جدیدی گرفته است. کنگره آمریکا هم صراحتا وارد میدان شده و علیه چین موضع‌گیری کرده است.
«الیوت انگل» رئیس‌کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «نیویورک‌» و «مایکل مک کال» عضو جمهوری‌خواه این کمیته با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به خشونت‌های معترضان، به پکن هشدار داده‌اند که هرگونه استفاده از خشونت علیه «معترضان آرام» هنگ‌کنگ، «اشتباه» پکن محسوب می‌شود و با پاسخ «سریع» روبرو خواهد شد.
این اعضای کنگره، اعتراضات هنگ‌کنگ را به اعتراضات 1989 میدان «تیان آن من» تشبیه کرده‌اند که به خونریزی گسترده‌ای منتهی شد. دونالد ترامپ نیز این بار از پکن خواسته با معترضان «به صورت انسانی» برخورد کند. به نوشته روزنامه «گاردین»، ترامپ چهارشنبه شب در توئیتر با مشروط کردن توافق تجاری با چین با آشوب‌های هنگ‌کنگ نوشته:‌ «البته که چین می‌خواهد به توافقی برسد. اول بگذارید با هنگ‌کنگ به‌ صورت انسانی برخورد کنند».وی با «مرد خوب» خواندن «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، ادامه داده: «هیچ شکی ندارم که اگر رئیس‌جمهور شی بخواهد به‌طور سریع و انسانی مشکل هنگ‌کنگ را حل کند، می‌تواند آن را انجام دهد».
پاسخ چین
در واکنش به این اظهارات، سفیر جدید چین در مسکو ضمن انتقاد از مداخلات واشنگتن در امور داخلی پکن، خطاب به آمریکا هشدار داد که در امور داخلی «هنگ‌کنگ» فضولی نکند. «ژانگ هان هوی» ضمن انتقاد از توییت‌های اخیر «دونالد ترامپ» یادآور شد که هنگ‌کنگ متعلق به چین و نه آمریکا و انگلیس است. طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی سپس خطاب به مقامات آمریکایی که به طور مداوم در امور چین مداخله می‌کنند، هشدار داد که «سرتان به کار خودتان باشد».