kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
کیهان بررسی می‌‌کند

«منطقه امن»، رمز فتنه جدید آمریکا و ترکیه در سوریه

توطئه مشترک آنکارا و واشنگتن علیه تمامیت ارضی سوریه، تحت نام ایجاد «منطقه امن» در شمال این کشور، علی‌رغم اعتراضات مکرر دمشق، وارد فاز عملیاتی شد.




توقف چهار ماهه‌تانک‌های ارتش سوریه در پشت دروازه‌های ادلب، فرصت جدیدی را برای حامیان تروریسم در سوریه فراهم کرده تا به زعم خودشان، همه چیز را در این کشور وارونه کرده و زهر خودشان را به پیکر زخم خورده سوریه تزریق کنند.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، در میان ماجراهای تازه‌ای که در شمال سوریه رخ می‌دهد و سناریوهایی که در حال اجرا شدن است، یکبار دیگر دولت آنکارا علیه دمشق تمام قد میدان داری می‌کند. این بازی جدیدی که ترکیه راه انداخته است، هر ناظری را به یاد ماه‌ها و سال‌های نخست آغاز جنگ داخلی سوریه می‌اندازد؛ زمانی که کل خاک ترکیه به معبری برای انتقال نفرات، تجهیزات و دیگر کمک‌های لجستیکی برای تروریست‌های فعال در سوریه تبدیل شده بود.
اکنون نیز ترکیه همان سیاست را علیه دمشق در پیش گرفته است و با اینکه می‌داند بازگشت ثبات و آرامش به شمال سوریه و به مناطق کرد‌نشین، یک راه حل ساده دارد و آن، بازگشت ارتش سوریه به این مناطق است، آن را نادیده گرفته و با دمیدن در شیپور «منطقه امن»، قصد دارد که یکبار دیگر به همراه آمریکا در شمال سوریه دست به ماجرا جویی بزند.
در همین چارچوب خبرگزاری فارس گزارش داد، هیئتی متشکل از شش نفر دوشنبه گذشته از واشنگتن وارد استان «شانلی‌اورفه» ترکیه شده و آنها برای نهایی کردن مفاد توافق بر سر طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، با مقامات آنکارا مذاکره کرده‌اند. در پی آن نیز وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، از تاسیس «مرکز عملیات مشترک» با آمریکایی‌ها به ‌عنوان پایگاهی برای هماهنگی و اداره منطقه امن خبر داد.
وزارت دفاع ترکیه همچنین، با اعلام اینکه توافق با هیئت آمریکایی شامل برداشتن گام‌هایی جهت رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در خصوص مرزهای جنوبی این کشور است،‌ افزود: انتظار داریم مرکز عملیات مشترک طی روزهای آینده عملیاتی شود. پیش از این هم وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده بود ، آنکارا و واشنگتن بر سر تشکیل مرکز عملیات مشترک در شمال سوریه، به اتفاق‌نظر رسیده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ خود مدعی شده بود: هدف از تشکیل این مرکز، مدیریت تنش‌ها میان نیروهای کرد و نظامیان ترکیه در شمال سوریه است. اما، وسعت منطقه امنی که آنکارا پیش از این در نظر داشته ، 30 کیلومتر مربع بوده و در توافقی که با آمریکا حاصل شده، عمق این منطقه، پنج کیلومتر در نظر گرفته شده است.
در هر حال، این ماجراجویی جدید ترکیه به خوبی آشکار می‌کند که مقامات این کشور هرگز از خصومت علیه دمشق دست بر نداشته‌اند و در ارتباط با شمال سوریه ، حاکمیت این کشور را نادیده می‌گیرند.
واکنش دمشق
دولت دمشق بار دیگر به سیاست خصومت آمیز مقامات آنکارا ، واکنش نشان داده و از ترکیه خواسته است مذاکرات خودسرانه با آمریکا برای ایجاد منطقه امن را متوقف کند. دولت سوریه این توافق ترکیه و آمریکا را «تنشی خطرناک» و «تجاوزی آشکار» به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانست.
«عبدالقادر عزوز» مشاور نخست وزیر سوریه، تاکید کرد که منطقه امن یک طرح اشغالگرانه و تجزیه‌طلبانه بوده و این اقدام آنکارا، نمی‌تواند شکست ترکیه در سوریه را جبران کند.
شفاف شدن جبهه‌ها
اقدام ترکیه به همراهی با آمریکا علیه تمامیت ارضی سوریه، یکبار دیگر ثابت کرد که مقامات آنکارا در ارتباط با سوریه، اصلا کوتاه نیامده‌اند و اکنون به همان سیاستی پایبند هستندکه طی سال‌های پس از 2011 اجرا می‌کرده‌اند.  در هر حال، آشکار شدن نیت واقعی ترکیه ، رمز لاینحل ماندن بحران« ادلب» را نیز بر ملا می‌کند؛ اخیرا فاش شده بود که ترکیه حامی تروریست های« ائتلاف احرار الشام» در دو استان ادلب و «حماه» است.
به خاطر همین شفافیت، کشورهای حامی دمشق نباید وعده‌های آنکارا و طرح‌هایی که ترکیه آنها را در نشست‌هایی مثل «آستانه» به میان می‌کشد، جدی بگیرند.