kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

2 هزار شبه‌نظامی ائتلاف سعودی به انقلابیون یمن پیوستند

هم‌زمان با آشکار شدن نشانه‌های شکست و فروپاشی در ائتلاف سعودی ، بیش از 2000 شبه نظامی وابسته به ائتلاف، مواضع خود را ترک کرده و به صفوف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیوستند.



بیش از 200 مزدور وابسته به ائتلاف سعودی- اماراتی با مشاهده شکست و بروز شکاف در این ائتلاف، طی روزهای گذشته با استفاده از مزایای «عفو عمومی برای فریب خورده‌ها توسط دشمن»‌، مواضع خود را ترک کرده و به صفوف ارتش و انقلابیون یمن پیوستند.
روزنامه لبنانی «الاخبار» طی گزارشی با عنوان «2000 شبه نظامی از ائتلاف جدا شدند: موسم بازگشت به صنعا»، از این فرار گسترده خبر داد.
فارس به نقل از این روزنامه افزود، این روند طی روزهای گذشته با موفقیت نیروهای مشترک یمنی در تصرف 37 پایگاه نظامی در جبهه‌های«الجوف» در« نجران »، پدید آمده است. در پی این اتفاق، افراد وابسته به نیروهای «منصور هادی» در «مأرب» و «البیضاء» و همچنین شبه نظامیان طرفدار امارات در ساحل غربی، روحیه خود را کاملا از دست داده‌اند و این اتفاقات شمار کسانی را که به صفوف نیروهای صنعا(انصارالله) پیوسته‌اند، افزایش داده است.
الاخبار نوشت، با توجه به فرار هر روزه نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی، وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا یک اتاق عملیات برای استقبال از درخواست و تسهیل و هماهنگی فراری‌ها از جبهه‌های ائتلاف و پیوستن آنها به صفوف ارتش و کمیته‌های مردمی اختصاص داده است.
این روزنامه افزود: مقامات دولت صنعا همچنین قانون عفو شماره 16 سال 2016 را برای چند ماه تمدید کردند تا فرصتی را برای افرادی که مایل به بازگشت به مناطق تحت کنترل آن هستند فراهم کنند و ضمانت‌هایی را فراهم کنند مبنی بر اینکه آنها مورد آزار قرار نگیرند.
«یحیی سریع»، سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، به روزنامه الاخبار گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی موظف به تامین امنیت همه کسانی هستند که از جبهه‌های مختلف خواهان بازگشت به آغوش وطن هستند.
به گفته این مقام نظامی یمن، برخی می‌ترسند که برخی از افراد بازگشته به صنعا، عناصر جاسوسی ائتلاف باشند، اما فرآیند بازگشت فراری‌ها از جبهه‌‌های ائتلاف بدون اصول و مقررات انجام نمی‌شود زیرا احتمال بروز خطرهایی امنیتی در این خصوص مطرح است. از همین رو، وزارت کشور صنعا شرط گذاشته است که خانواده و قبیله فرد بازگشتی باید تضمین دهند که او هیچ عملی مخل امنیت و ثبات کشور را مرتکب نشود و مجددا به صفوف دشمن بازنگردد.