kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

انفجار بزرگ هفته گذشته در روسیه اتمی بود!

یک هفته پس از انفجار بزرگ در سیبری روسیه مسئولان شرکت «روس اتم» اعلام کردند که این انفجار اتمی بوده و طی آن 5 دانشمند هسته‌ای کشته شده‌اند. برخی گزارش‌ها حتی از گسترش تشعشعات مواد رادیواکتیو در برخی مناطق این کشور خبر می‌دهند.




منابع خبری روسی هفته گذشته 5 اوت( 14 مرداد) از وقوع انفجارهایی در یک انبار مهمات در سیبری خبر دادند. «تاس» خبرگزاری روسیه تلفات این انفجارها را یک کشته و هشت زخمی اعلام کرده بود.اما شرکت «روس اتم» دیروز جزئیات جدیدی از این انفجار بزرگ را اعلام کرد. بر اساس اعلام این شرکت انفجار فوق که در آن 5 دانشمند هسته‌ای در نوار شمالی روسیه کشته شدند، به خاطر یک ژنراتور با سوخت اتمی بوده است.
این شرکت با صدور بیانیه‌ای گفته: «این دانشمندان حین آزمایش یک منبع ایزوتوپی نیرو درخصوص یک سیستم محرکه با سوخت مایع جان خود را از دست دادند». «ویاچسلاو سولوویف»، رئیس‌موسسه تحقیقات علمی فیزیک تجربی روسیه نیز گفته این 5 دانشمند بر روی منابع تجربی و کوچک شده سوخت اتمی از جمله ژنراتورهای ترموالکتریک رادیو ایزوتوپ یا نوع جدیدی از راکتور اتمی کوچک کار می‌کردند.
گفتنی است تسلیحات مذکور در روسیه به عنوان «بوروستنیک» شناخته می‌شوند، در  حالی که ناتو آن را موشک «اسکای‌فال» خطاب می‌کند.چنین موشکی ابتدا باید توسط یک راکت متداول و معمول پرتاب شود چرا که سیستم محرکه اتمی آن نوعی از «رم جت» (موتور جت) است که باید پیش از فعال شدن به یک سرعت تعیین شده دست یابد.
برخی خبرهای غیر رسمی می‌گویند، این انفجار باعث گسترش تشعشعات مواد رادیواکتیو در همان مناطق شده است.