kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

کشمیری‌ها با برپایی نماز عید قربان حکومت نظامی را شکستند

علی‌رغم تدابیر امنیتی شدید دولت هند در شهر «سرینگر»، مرکز ایالت «جامو و کشمیر» مردم این شهر، روز دوشنبه، در اولین روز عید قربان با برپایی اعتراض حکومت نظامی را شکستند.


سرویس خارجی-

بعد از لغو خودمختاری ویژه ایالت «جامو و کشمیر»، که طبق قانون هند به این ایالت داده شده بود، دوشنبه گذشته، دولت هند هزاران سرباز هندو و خانواده‌هایشان را به این منطقه سرازیر کرد و اسکان داد و همچنین تمام راه‌های ارتباطی مردم این ایالت با خارج را قطع کرد و «حکومت نظامی» کاملی را ترتیب داد که حالا به نظر شکاف‌هایی در آن ایجاد شده است.
مسلمانان شهر سرینگر در اولین روز عید قربان و در آستانه نماز عید دست به اعتراض زدند و دولت هند نیز علی‌رغم برخوردهای گذشته در این روز اقدام به سرکوب گسترده اعتراض‌ها نکرد. برخی تصاویر ویدئویی منتشر شده، که گفته می‌شود متعلق به این تظاهرات است، نشان می‌دهد معترضین با فریاد تکبیر، شعار «خامنه‌ای رهبر» می‌دهند. شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار خبر تجمع اعتراضی مردم سرینگر در اولین روز عید قربان، گزارش داد که دولت هند اجازه داده مردم شهر با آشنایان خود در خارج از ایالت «تماس محدود تلفنی» داشته باشند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» اما اعلام کرده دولت هند به اهالی سرینگر اجازه داده تا برای برپایی نماز عید قربان به مساجد بروند، اما درباره مسائل اخیر کشمیر نه حرفی بزنند و نه تجمعی بکنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ پس از یک هفته که تمام خطوط ارتباطی و اینترنت در کشمیر هند قطع شد، برخی گزارش‌ها حاکی است مقام‌های این منطقه به نمازگزاران اجازه حضور در مساجد را می‌دهند اما چنان‌که گفته شد مجوز تجمع‌های بزرگ را برای جلوگیری از وقوع اعتراضات ضد هند نداده است.  
واکنش پاکستان
«عمران خان»، نخست وزیر پاکستان، روز یکشنبه در اظهاراتی بی‌عملی در قبال مسائل کشمیر را خوشایند «هیتلر» خواند. به گزارش روزنامه گاردین، او همچنین گفت که تنش‌ها بیشتر خواهد شد. نخست وزیر پاکستان همچنان نسبت به دست‌کاری ترکیب جمعیتی کشمیر و تغییر بافت مسلمان‌نشین کشمیر هشدار داد. این هشدار پس از آن داده می‌شود که برخی گزارش‌ها اعلام می‌کرد، نخست وزیر هند با اعزام گسترده هندوها به این ایالت و اسکان دادن آنها احتمالا به دنبال تغییر بافت جمعیتی آن است ضمن اینکه نیم نگاهی هم به انتخابات پیش رو دارد. هندوها 80 درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند و روابط خوبی هم با مسلمانان ندارند. عمران خان ضمن اشاره به اسکان سربازان هندو و خانواده‌هایشان در کشمیر توسط دولت هند، این اقدام آقای «مودی» را پاکسازی نژادی خوانده است.
پاکستان اعلام کرده با حمایت چین، موضوع اقدامات یکجانبه هند در کشمیر را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند و احتمالاً در ادامه موضوع «نسل‌کشی» مردم کشمیر را در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل مطرح خواهد ساخت.
رد پای اسرائیل
از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند، چون ماهیت اتفاقاتی که در کشمیر رخ می‌دهد ضد اسلام و مسلمانان است، و از سوی دیگر، هند با رژیم صهیونیستی روابط نزدیکی دارد، ممکن است رژیم صهیونیستی در این ماجرا نقش داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «سیده زهرا نقوی»، دبیر شعبه زنان مجلس وحدت مسلمین و عضو رسمی پارلمان ایالت پنجاب از جمله کارشناسانی است که چنین نظری دارد. او گفته: «هند در حال اجرا کردن نقشه‌های شوم اسرائیل در منطقه کشمیر است و تمام آموزش‌های سرکوب علیه مردم مسلمان کشمیری را نیز از این کشور جعلی آموخته است. شکی نیست که هند و اسرائیل دو روی یک سکه هستند که در حال تغییر هویت مناطق مسلمان نشین هستند».
بنا به گفته برخی کارشناسان، کشورهای مهم منطقه مانند ایران می‌توانند نقش میانجی را بر عهده بگیرند. پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل هند و پاکستان، در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان بر سر مسئله کشمیر گفته: «مسئله کشمیر یک مسئله پیچیده تاریخی است که از سال ۱۹۴۷ که شبه قاره هند به دو کشور پاکستان و هندوستان تجزیه شد، تنش‌ها گاهی اوقات افزایش و گاهی نیز کاهش داشته است».
وی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد در شرایط کنونی لغو خود مختاری که طبق قانون اساسی هند به کشمیری‌ها داده شده بود، اهداف کوتاه مدت و بلند‌مدتی دارد، به این معنا که در اهداف کوتاه مدت عملیاتی کردن وعده‌ای که مودی و حزبش در انتخابات داده بودند که اگر به قدرت برسند قانون خود مختاری را لغو خواهند کرد، به همین دلیل توجه جناح ناسیونالیست هندو را جلب کرده و در انتخابات برنده شدند. البته مسئله دیگر انتخابات آینده هند است که مد نظر «مودی» قرار دارد تا قدرت را حفظ کند. با لغو خود مختاری کشمیر هرچند ممکن است مسلمانان ناراحت شوند اما مودی رای اکثریت هندوها را خواهد داشت. از سوی دیگر برای دستیابی به اهداف بلند مدت، با لغو این قانون امکان مهاجرت هندی‌ها به کشمیر وجود خواهد داشت، زیرا طبق قانون قبلی هندی‌ها حق سکونت در منطقه کشمیر را نداشتند و این حق در اختیار دولت و پارلمان محلی بود که اکنون منحل می‌شود.»
این تحلیلگر اضافه کرد: «هدف نهایی هندی‌ها این است که ترکیب جمعیتی را به زیان مسلمانان به هم بزنند، لذا این فرصت به دولت مرکزی داده می‌شود تا با تشویق و ارائه امتیازاتی مانند حق مالکیت زمین مردم را از سایر مناطق به کشمیر سوق دهند، به ویژه این‌که ماندگاری نیروهای نظامی هم سبب می‌شود تا خانواده‌های آنها نیز در این مناطق سکونت پیدا کنند. در این شرایط مسلمانان به اقلیت تبدیل می‌شوند و در انتخابات نیز قدرت در دست مسلمانان نخواهند بود، در واقع تاثیر بلند مدت آن بر حزب بهاراتیا جاناتا خواهد بود.» او در پایان گفت: «پاکستان هم راهی جز این ندارد که به سازمان ملل مراجعه کند، البته امکان وقوع جنگ نظامی بین هند و پاکستان همواره وجود دارد و با توجه به اینکه دو کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند احتمال زیاد جنگ تمام عیار مگر در شرایط استثنائی رخ نخواهد داد.»