kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

کاخ ریاست جمهوری منصور هادی در عدن به‌دست نیروهای اماراتی افتاد

منابع خبری دیروز عصر از سقوط کاخ «معاشیق» مقر دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن مرکز جنوب این کشور به دست نیروهای تحت امر امارات خبر دادند.



درگیری‌های نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن از روز چهارشنبه آغاز شده است؛ زمانی‌که «هانی بن بریک» نایب رئیس‌«شورای انتقالی جنوب» از شبه‌نظامیان هوادار خود (موسوم به الحزام الامنی) خواست تا به کاخ ریاست جمهوری معاشیق که تحت کنترل دولت «عبد ربه منصور هادی» (مورد حمایت عربستان) حمله کنند. بعد از سه روز درگیری که در چهار نقطه «کریتر» (مقر کاخ ریاست جمهوری و بانک ملی)، «جبل حدید» (شمال)، خور مکسر (شرق) و فرودگاه عدن (شمال شرق شهر عدن) در جریان بود، دیروز نیز در خیابان‌های عدن، میان نیروهای شورای انتقالی و نیروهای وابسته به دولت هادی، درگیری‌های سختی درگرفت. این درگیری‌ها آن‌قدر ادامه پیدا کرد تا اینکه عصر دیروز خبر رسید «کاخ معاشیق سقوط و به دست نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن افتاد.»
در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز گزارش داد کاخ «معاشیق» مقر دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی در چهارمین روز درگیری‌های عدن (مرکز جنوب یمن) سقوط کرده است. به گزارش فارس، رویترز به نقل از «منابع محلی» در عدن نوشته کاخ ریاست جمهوری یمن موسوم به «معاشیق» سابق و «الیمامه» کنونی به تصرف «شورای انتقالی جنوب یمن» (تحت حمایت امارات) درآمده است. پایگاه خبری الیمن العربی هم در این رابطه گزارش داده که نیروهای «شورای انتقالی جنوب یمن» که تحت حمایت امارات قرار دارند، عصر روز شنبه پس از درگیری چند روزه با عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان)، موفق شدند وارد کاخ مزبور شوند. الیمن العربی به نقل از منابع آگاه خود ادامه داده که «نیروهای جنوب یمن پس از تصرف معاشیق در داخل و اطراف کاخ مستقر شده و مواضع خود را در ساختمان‌های حومه تثبیت کردند.» منابع نزدیک به شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) تاکید کردند که نیروهای جنوب یمن پس از اخراج نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به دولت منصور هادی وارد کاخ معاشیق شدند. شبکه العربیه وابسته به سعودی‌ها هم به نقل از آنچه «منابع مطلع» خوانده نوشته که در جریان این درگیری‌ها دست‌کم ۳۰ تن کشته شدند.
گفتنی است کارشناسان درگیری‌ها بین امارات و عربستان در عدن را «پایان ماه عسل ائتلاف سعودی» خوانده‌اند اگر چه برخی نیز معتقدند، امارات با این درگیری‌ها که حالا ظاهرا به نتیجه هم رسانده، به دنبال جدایی این مناطق از یمن و تصرف آن است!
هلاکت 70 نظامی عربستانی
از سوی دیگر خبر رسیده که عربستان در جبهه‌های دیگر نیز تلفات سنگینی داده است. این کشور برای مقابله با انقلابیون یمن از همان ابتدای تجاوز یعنی سال 94 اقدام به استخدام مزدورانی از کشورهای فقیر مثل سودانی کرده بود. سودان یکی از کشورهایی است که بیشترین مزدور را در اختیار عربستان و امارات قرار‌داده و بیش از 8 هزار سودانی اکنون در خدمت عربستان هستند. با این حال، این سیاست نیز نتوانسته مانع از پیروزی انصارالله و کاهش تلفات نظامیان عربستانی شود.
به گزارش فارس، رسانه‌های یمنی با استناد به اخبار رسانه‌های سعودی اعلام کرده‌اند که طی چند هفته اخیر ارتش این کشور در درگیری‌ها با ارتش یمن ده‌ها کشته داده است. به گزارش پایگاه خبری «المشهد الیمنی»، مرکز رسانه‌ای «الاعلام الحربی» یمن با رصد رسانه‌های رسمی و غیررسمی سعودی نوشته که ارتش سعودی، طی عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق «جیزان»، «نجران» و «عسیر» (جنوب غرب عربستان)، ۷۰ کشته داشته است که در بین آنها افسر و فرمانده نیز وجود دارد.
حملات جدید به فرودگاه «ابها»
از سوی دیگر، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از تداوم حملات به فرودگاه «ابها» واقع در عربستان خبر داده است. سریع گفته پهپادهای یمنی «قاصف کی 2» طی دو عملیات هجومی، فرودگاه بین‌المللی ابها را هدف قرار‌دادند. شبکه خبری «المسیره» هم به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح یمن گزارش داده که در جریان عملیات نخست، محل سوخت‌گیری فرودگاه هدف حمله قرار گرفت که با دقت بالایی به هدف اصابت کرد. وی تأکید کرد در جریان عملیات دوم، برج مراقبت فرودگاه مورد اصابت حمله قرار گرفت که این حمله نیز با دقت انجام شد. سریع خاطر نشان کرده این حملات در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی، محاصره مداوم مردم یمن و حملات پیوسته آن است. همچنین یگان موشکی ارتش یمن توانست با موشک بالستیک  «بدر 1» تجمع مزدوران سعودی در یکی از مناطق استان نجران را
هدف قرار دهد.