kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

آزمایش‌های موشکی پی در پی کره شمالی و لبخندهای مصنوعی ترامپ

کره شمالی طی دو هفته گذشته تا توانسته آزمایش‌های موشکی انجام داده است؛ در مقابل ترامپ نیز به همان اندازه تلاش کرده این آزمایش‌ها را «زیر سبیلی» رد کند تا مبادا فرصت مذاکره با این کشور را که برای انتخابات پیش رو به شدت به آن نیاز دارد، از دست بدهد.


سرویس خارجی-

طی دو هفته گذشته خبرهای متعددی درباره تست‌های موشکی کره شمالی شنیده شد. اتخاذ مجدد رویکرد غیر دیپلماتیک و از دید آمریکایی‌ها «تنش زا»، آن هم پس از سه دیدار به ظاهر دوستانه رهبر کره شمالی با ترامپ کمی تعجب برانگیز بود. البته سران کره شمالی به سرعت و با صدور دو بیانیه طی دو هفته اخیر پاسخ این ابهامات را دادند و تاکید کردند که آمریکا بر خلاف وعده‌هایی که داده رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی در همجواری با مرزه‌های کره شمالی را متوقف نکرده است. پیونگ یانگ تاکنون در پنچ نوبت تست «موشک‌های قاره پیما» انجام داده و بر اساس گزارش‌ها حتی در برخی از تست‌ها موشک‌هایی با قابلیت جدید هم آزمایش کرده است.
«کیم جونگ اون» که ظاهرا به تازگی به بدعهدی آمریکایی‌ها پی برده، طی ارسال نامه‌ای به ترامپ از بدقولی ترامپ انتقاد کرده است. ترامپ در دیدار با «کیم» طی دیدار در سنگاپور وعده داده بود تا رزمایش‌های مشترک با کره شمالی را متوقف کند. این نامه به صورت دستی به رئیس‌جمهور آمریکا داده شده هر چند که هنوز شخصیتی که این نامه را جابجا کرده نامشخص است، ترامپ خود در جمع خبرنگاران، روز جمعه به محتوای نامه اشاره کرد و گفت: کیم در این نامه از سیاست‌های واشنگتن در برگزاری رزمایش مشترک آمریکا با کره جنوبی انتقاد کرده است. هر چند که کیم، طی این نامه ترامپ را به باد انتقاد گرفته و با لحنی تند هم این کار را انجام داده، رئیس‌جمهور آمریکا این نامه را مثل نامه قبل «زیبا» خوانده است!
ترامپ قبلا و طی دو هفته گذشته هم پس از هر تست موشکی‌ای که کره شمالی آن را انجام می‌داد فورا سعی می‌کرد تا آن را بسیار عادی جلوه دهد. او یک بار توئیت کرد که: «رهبر کره شمالی کار درست را انجام خواهد داد، و نمی‌خواهد دوستش، رئیس‌جمهور ترامپ را ناامید کند» و چند روز بعد در توئیتی دیگر باز هم در لحنی آرام نوشت: «‌کره شمالی سلاح‌هایی کوچک را آزمایش کرده است، اما من نگران نیستم. اطمینان دارم که رئیس‌کیم به قولی که به من داده پایبند است».
این لحن آرام و صمیم از سوی ترامپ در حالی است که وی پیش از برقراری رابطه دیپلماتیک با کره شمالی در سال گذشته میلادی و قبل از دیدار با رهبر این کشور توئیت‌ها و خطاب‌های تندی را علیه او مطرح می‌کرد، مثلا طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
در تاریخ 28 شهریور سال 1396 در لحنی بسیار تندگفت: «مرد موشکی یک عملیات انتحاری را علیه خود و رژیم کره شمالی آغاز کرده است»، یا طی هشداری به کیم در صورت تداوم فعالیت هسته‌ای گفت: «کره شمالی خشم و آتشی را خواهد دید که دنیا تا به حال به خود ندیده است».