kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

جزئیات تازه از سرنگونی پهپاد مدرن آمریکایی این‌بار در عراق!

یک پهپاد جاسوسی و مجهز دیگر آمریکایی این‌بار در عراق سرنگون شده است. گفته می‌شود این پهپاد مدرن مورد حمله الکترونیکی قرار گرفته و در شمال غرب عراق شکار شده است. این دومین پهپاد مدرن آمریکایی است که سقوط آن در هفته‌های گذشته خبر‌ساز می‌شود.



نخستین بار روز جمعه بود که اخبار و تصاویر سرنگونی یک پهپاد بزرگ آمریکایی در عراق منتشر شد اما منابع رسمی در آمریکا و عراق درباره آن موضعی نگرفتند. اما دیروز این خبر تایید و جزئیاتی درباره آن منتشر شد.
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع عراقی اعلام کرده: «این پهپاد، یک پهپاد جاسوسی آمریکایی حامل موشک بود که روز سه‌شنبه گذشته سقوط کرده است». خبرگزاری فارس نیز با انتشار این خبر نوشته: منبع عراقی که خواسته نامش فاش نشود، هیچ اشاره‌ای نکرده که چرا خبر سقوط این پهپاد جاسوسی آمریکا همان روز سه‌شنبه اعلام نشده است. این منبع همچنین گفته که بعید است پهپاد مذکور در پی یک حمله سقوط کرده باشد و «به احتمال قوی، سقوط آن، به سبب نقص فنی
بوده است».
واکنش آمریکا
مسئولان آمریکایی نیز روز گذشته اذعان داشتند پهپاد جاسوسی این کشور در مزارع الرضوانیه سقوط کرده است. سخنگوی ائتلاف به اصطلاح ضدداعش به رهبری آمریکا گفته این پهپاد روز چهارشنبه گذشته سقوط کرده است. منبع خبر با این ادعا که پهپاد مذکور به علت نقص فنی سقوط کرده، اظهار داشت که این پهپاد از نوع «MQ-1C» بوده است.
یک کارشناس نظامی نیز در‌باره این پهپاد به خبرگزاری «براثا» گفت: «رسانه‌های جریان مقاومت عراق این خبر را فاش کردند، آمریکا پس از این‌که دو روز این خبر را مسکوت گذاشته بود، مجبور شد [به سقوط این پهپاد] اعتراف کند». او تصریح کرد که اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر سالم بودن این پهپاد با ادعای آنان درباره نقص فنی، همخوانی ندارد. به اعتقاد این کارشناس، پهپاد آمریکایی در معرض حملات الکترونیکی قرار گرفته و همین مسئله باعث شده است که مسیر بازگشت را گم کند.
باید منتظر بود تا شاید با بررسی‌ها مشخص شود، کدام کشور توانایی و تجهیزات برای هک کردن سیستم این پهپاد مدرن آمریکایی را داشته است!