kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸

موافقت مشروط دولت نیجریه با اعزام شیخ‌ زکزاکی به هند

دولت نیجریه اعلام کرده تحت شرایطی حاضر است حکم دادگاه این کشور برای اعزام شیخ زکزاکی و همسرش به هند برای درمان را بپذیرد.

دوشنبه هفته گذشته جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد، دادگاه حکم کرده که شیخ زکزاکی و همسرش به دلیل وخامت حالشان می‌توانند برای درمان از نیجریه خارج شده و به هند بروند. البته شرایط آن باید تحت نظارت دولت نیجریه باشد. حالا خبر رسیده دولت نیجریه که تحت سلطه شدید آل‌سعود قرار‌داده شرایط نظارتی بسیار سختی را برای این سفر درمانی تحمیل کرده است.
به گفته «بدیعه زکزاکی» دختر شیخ ابراهیم زکزاکی این شروط عبارتند از اینکه، دولت پذیرش شیخ زکزاکی و همسرش را در بیمارستان «مدنتانای» هند تأیید می‌کند. همچنین شیخ زکزاکی و همسرش به محض مرخص شدن از بیمارستان، به نیجریه بازگردند تا محاکمه ادامه یابد. مسئولیت هزینه سفر، معالجه و هزینه‌های زندگی در حین مرخصی پزشکی نیز بر عهده دولت نیجریه نخواهد بود!
از دیگر شروط دولت نیجریه این است که هریک از متهمین باید دو فرد معتبر و متعهد را به عنوان ضامن معرفی کنند ؛ آنها متعهد خواهند شد که متهمان هر وقت لازم باشد، در دسترس باشند. همچنین متهمین از هرگونه اقدام غیرقانونی بر علیه موجودیت متحد دولت نیجریه بر حذر باشند. هریک از متهمین باید ضمانت کتبی را امضاء کنند که مورد تأیید وکیل آن دو قرار گیرد که در حین معالجه پزشکی در هند، آنها هیچ کاری را برای به خطر انداختن محاکمه در حال انجام در دادگاه کادونا، صلح و امنیت نیجریه و قوانین جمهوری نیجریه انجام نخواهند داد.
ضمن اینکه، مأمورین امنیتی دولت فدرال نیجریه باید متهمین را اسکورت کنند و در طول مدت معالجه خود در هند در کنار آنها بمانند و پس از مرخصی از بیمارستان با آنها بازگردند. سفارت نیجریه در هند موظف است تمام ملاقات‌ها با متهمین را به هنگام حضور متهمان در بیمارستان کشور هند، کنترل نماید.
در پاسخ به این شروط وکیل مدافع شیخ زاکزاکی اعلام کرده هیچ توافق و یا تصمیمی نمی‌تواند حکم و دستور دادگاه را تغییر دهد.