kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
رئیس‌کل بانک مرکزی:

ضعف شرکت‌های دولتی منجر به دپو کالای اساسی در بنادر شده است

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: کندی شرکت‌های وارد‌کننده عمدتا دولتی در تعیین تکلیف با گمرک و حمل به موقع به مراکز مقصد موجب بالا رفتن میزان دپوی واردات شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالناصر همتی دو روز پیش (پنج شنبه 17 مرداد) از نحوه ورود و ترخیص کالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره) بازدید کرد و در جریان نحوه واردات این نوع کالاها و امور گمرکی آن قرار گرفت و پس از این بازدید، در پست اینستاگرامی خود جزئیات نحوه واردات، دپو و ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: برای بازدید از نحوه ورود و ترخیص کالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره) و ارزیابی نحوه عملکرد بخش‌های مختلف بندر، گمرک، وارد کنندگان، حمل‌ونقل و... و همچنین بررسی دلایل کندی رفع تعهد ارزی وارد کنندگان عازم ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) شدند.
براساس نوشته رئیس‌کل بانک مرکزی، حجم عظیمی از نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در انبارهای بندر انباشته شده است. میزان کالاهای موجود بیش از سه میلیون تن بود که ۹۰ درصد بیش از میزان آن در زمان مشابه سال گذشته است. تخصیص و تأمین کافی و به موقع ارز مورد نیاز کالاهای اساسی موجب افزایش 60 درصدی واردات شده است.
همتی ادامه داد: لیکن کندی شرکت‌های وارد‌کننده عمدتا دولتی در تعیین تکلیف با گمرک و حمل به موقع به مراکز مقصد در داخل کشور موجب بالا رفتن میزان دپوی واردات شده است. به نظر می‌رسد مراکز مسئول برای واردات بایستی با برنامه دقیق نسبت به درخواست تخصیص و تأمین ارز اقدام کنند تا بتوانند در موعد مقرر تعهد ارزی خود را رفع کنند.
به گزارش  بانک مرکزی، وی همچنین با تأکید بر اینکه وظیفه بانک مرکزی به عنوان تامین‌کننده ارز این است که از نزدیک وضعیت ترخیص کالاهای اساسی را بررسی کند، گفت: در بندر امام خمینی(ره) تلاش زیادی برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم انجام می‌شود.
به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، علت کندی در خروج کالاهای اساسی از انبارها مهم‌ترین دغدغه ما در بانک مرکزی است و در تلاشیم این مشکل به زودی رفع شود. امیدوارم با همکاری مسئولان بندر امام خمینی(ره) بتوانیم مشکلات را ریشه یابی و پیگیری کنیم تا تسهیلات بیشتری در اختیار واردکنندگان قرار دهیم و به فرآیند ترخیص و سپس انتقال کالاهای اساسی به مراکز هدف، سرعت بخشیم.
همتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی مستقیما ارز  تخصیص می‌دهد و ارز  مورد نیاز را از صادرکنندگان نمی‌گیرد، گفت: سامانه تعهد ارزی برای واردکنندگان راه‌اندازی شده است و اگر وارد کنندگان تعهدات خود را انجام ندهند، توسط بانک مرکزی پیگیری می‌شود.
وی افزود: خوشبختانه ورود ارز توسط صادرکنندگان در چند ماه اخیر افزایش یافته و ارزهایی را که از این طریق وارد می‌شود توانسته ایم به خوبی در اقتصاد کشور به کار گیریم.