kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

دست رد روحانی به پیشنهاد مکارانه ماکرون

مقامات ارشد دولت، پیشنهاد فریبکارانه فرانسه را رد کردند.

پایگاه شبکه خبری المیادین به نقل از آنچه منابع آگاه خوانده، گزارش داد، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌و‌گوی اخیر خود با «حسن روحانی» طرح قرار گرفتن ۱۵ میلیارد دلار نقدینگی در اینستکس را مطرح کرده است.
بنابر این گزارش، ماکرون در این پیشنهاد گفته که فرانسه ۵ میلیارد دلار و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی اینستکس را تأمین خواهند کرد.
به نوشنه المیادین، ماکرون در این گفت‌وگو از روحانی برای حضور در اجلاس گروه هفت به‌عنوان مهمان افتخاری که قرار است در فرانسه برگزار شود دعوت به عمل آورده است.
المیادین تأکید کرد: ماکرون به روحانی گفته که این نشست فرصتی برای دیدار با ‌ترامپ خواهد بود تا آمریکا نتواند در برابر طرح اروپا مانع‌تراشی کند.
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور کشورمان با پیشنهاد مکرون برای مذاکره با‌ترامپ مخالفت کرده است.
وقتی بدهکار،
ژست منجی می‌گیرد!
فرانسه یکی از اعضای بدهکار در برجام است. عضوی که به تعهدات خود عمل نکرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در هفته‌های گذشته تأکید کرد که اعضای اروپایی برجام (فرانسه، انگلیس، آلمان) فقط حدود یک درصد تعهدات برجامی ‌خود را انجام داده‌اند. این یعنی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه 99 درصد تعهدات خود را انجام نداده‌اند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه-  مهر 97-  در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».
«بوریس جانسون» وزیر خارجه اسبق انگلیس و نخست‌وزیر فعلی این کشور- اردیبهشت 97-  در یادداشتی در نیویورک‌تایمز از محدودیت‌های در نظر گرفته شده در برجام علیه ایران به‌عنوان «دستبند» نام برده و با تأکید بر اینکه این دستبند نباید باز شود، تصریح کرده بود: «بزرگ‌ترین ضعف برجام، بند غروب آن در سال 2025 است».
مقامات ارشد دولت‌ترامپ نیز تاکنون بارها تأکید کرده‌اند که آشکارترین نقص توافق هسته‌ای (برجام) «بند غروب آفتاب» (دائمی‌نبودن محدودیت‌های برجامی‌ایران) و عدم درج مسئله موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران در برجام است.
همان‌طور که رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس و مقامات دولت‌ترامپ اذعان کرده‌اند، آمریکا و‌تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس،آلمان) در موضوع ایران دارای هدف مشترک هستند. هدف اصلی پاریس و لندن و برلین و واشنگتن، نه احقاق حقوق برجامی ‌ایران و نه لغو تحریم‌ها و نه گشایش اقتصادی برای مردم ایران، بلکه دائمی‌کردن برجام و تعمیم خسارت‌محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.