kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

حکومت نظامی در کشمیر هند سرکوب مسلمانان را شروع کرد

تصاویر ویدئویی منتشر شده از «جامو و کشمیر» هند نشان می‌دهد، تعداد بسیار زیادی نیروی نظامی به این ایالت اعزام شده‌اند و دولت هند ضمن اعلام حکومت نظامی، رسما سرکوب مسلمانان را آغاز کرده است.

 
سرویس خارجی-

در پی لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» هند و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره آن توسط دولت و همچنین بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی، انتشار خبر‌ کشته شدن اولین فرد پس از اعلام حکومت نظامی نشان داد ابراز نگرانی کارشناسان باید «جدی» گرفته شود.
گزارش‌های رسیده از این ایالت نشان می‌دهد، یک جوان اهل «سرینگر» مرکز، ایالت «جامو و کشمیر»، همزمان با اعلام حکومت نظامی مورد تعقیب قرار گرفته اما با سقوط در یک رودخانه جان خود را از دست داده است. خبرگزاری فارس با انتشار این خبر نوشته شش نفر نیز در طی اعتراضات دیروز زخمی
شده‌اند.
«نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند اما، در دفاع از عملکرد دولتش در خصوص کشمیر، اقدامات جدید دولت هند در این منطقه و لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را موجب «خوشبختی» مردم این منطقه و توسعه آن خواند. به گزارش ایسنا نخست‌وزیر هند حتی، «نوید فرداهایی بهتر در کشمیر» را داد!
خطر جنگ
مقامات پاکستان اما شدیداً به اقدامات هند معترض‌اند. پیش‌تر مقامات این کشور خواستار دخالت سازمان ملل شده بودند و حالا ایسنا نوشته که سفیر این کشور در سازمان ملل ضمن تشبیه اقدامات اخیر هند به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفته اسلام آباد در قبال تحولات اخیر استراتژی جدیدی دارد که نمی‌تواند جزئیات آن را فاش کند.
«عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان که در نشست فوق‌العاده پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد گفت: «رفتار غیر دوستانه هند در کشمیر اشغالی خطر بازگشت به جنگ‌های تاریخی میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو را افزایش داده است.» او همچنین هند را به «تعصب نژادی و مذهبی» متهم کرد و گفت که «هند قانون‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته است...بارها تلاش کردیم که با هند مذاکرات کنیم و مشکلات موجود را حل کنیم ولی دولت دهلی نو هیچ انگیزه و رغبتی برای مذاکره نداشت...اگر ما پس از ساقط کردن جنگنده هندی خلبان را آزاد کردیم تنها یک هدف داشتیم و هدف ما این بود که از جنگ جلوگیری کنیم.»
گفتنی است با پیگیری‌های جدی پاکستان و همچنین مواضع هند که به نظر می‌رسد قصد تغییر رویه در مورد کشمیر را نداشته باشند، احتمال رویارویی نظامی این دو کشور اتمی، هر روز بیش از پیش می‌شود. اگر این تنش‌ها ازکشمیر به بیرون کشیده شود، با توجه به تنوع مذهبی هند، امکان بالا گرفتن تنش‌ها بین هندوها و مسلمانان در نقاط مختلف هند نیز وجود دارد. درگیری‌های دامنه‌دار بین هندوها و مسلمانان در این مناطق مسبوق به سابقه است.
واکنش شدید پاکستان
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه جامو و کشمیر، پاکستان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده، اسلام‌آباد ضمن اخراج سفیر دهلی نو از این کشور، طی دستوری روابط اقتصادی با هند را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.