kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

چین برای مقابله با آمریکا مدرن‌سازی موشک‌هایش را سرعت می‌بخشد

دولت چین به استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در آسیا و اقیانوسیه واکنشی تند نشان داده طوری که برخی گزارش ها حاکی است اقدام به تسریع «مدرن‌سازی موشک‌ها»ی خود هم کرده است.

 
سرویس خارجی-

تنش ها بین چین و آمریکا با جنگ تعرفه‌ها شدت یافت. وقتی چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا پایان داد، این جنگ شکل تازه‌ای به خود گرفت. چین این واکنش را در برابر وضع تعرفه 300 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی توسط آمریکا، نشان داد؛ چین حدود 20 میلیارد دلار در سال واردات کشاورزی از آمریکا داشت که با این تصمیم دیگر این مبلغ عاید آمریکا نخواهد شد. این جنگ اقتصادی تاکنون موجب نوسانات فراوان در بورس‌های آمریکا، اروپا و آسیایی شده است.
حالا گویا این جنگ اقتصادی رفته رفته می رود تا دامنه‌اش به رویاروی‌های نظامی نیز کشیده شود. چین به تصمیم آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به شدت واکنش نشان داده است. به گزارش ایسنا، «فو کونگ»، سرپرست بخش کنترل تسلیحات در وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفته، چنانچه آمریکا موشک‌های تازه‌ای در خاور دور مستقر کند، چین به اقدامات متقابلی دست خواهد زد. او از این که اقدامات تلافی‌جویانه چه خواهند بود، صحبتی نکرد. البته تسنیم به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» نوشته که به ‌عقیده کارشناسان، چین در پاسخ به تهدیدات آمریکا تلاش خواهد کرد تا آهنگ مدرن‌سازی توان موشکی نیروهای دریایی و نیروهای هوایی خود را سرعت بخشد. این خبرگزاری از «پاول کامینوف» کارشناس ارشد مؤسسه «شرق دور آکادمی علوم روسیه» نقل می‌کند که چین با اصلاحات نظامی آغاز شده از سال 2015 توجه خود را به ‌روی توسعه توان موشکی نیروهای مسلح این کشور معطوف کرده است و در پاسخ به این اقدام، آمریکا نیز تلاش می‌کند تا استقرار تجهیزات نظامی خود در سواحل چین را گسترش دهد.
او که در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی سخن می‌گفت، خطاب به کشورهای منطقه نیز گفت که نباید به آمریکا اجازه دهند تا موشک‌های تازه‌ای در منطقه مستقر کند، زیرا که این امر با امنیت ملی آن‌ها سازگار نیست. اگرچه از مناطق احتمالی استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا نامی برده نشده است؛ اما این مقام چینی به طور مشخص کشورهای ژاپن، کره جنوبی و استرالیا را مورد خطاب قرار داد. این سخنان را می‌توان هشداری برای کشورهای آسیای خاوری و اقیانوسیه نیز دانست.