kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
مراکز اطلاعاتی افشا کردند

تلاش «بن سلمان» برای بستن پرونده خاشقجی تا قبل از انتخابات 2020آمریکا!

برخی اسناد «لو» رفته نشان می‌دهد ولیعهد سعودی از بيم آنكه پرونده قتل جمال خاشقجی به موضوع اصلی مناظرات انتخاباتی آمریکا تبدیل شود و فشارها به او را افزایش دهد، قصد دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020 آن را هر طور که شده «فیصله» دهد.



سرویس خارجی-

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی حیات سیاسی و بقای خود را مدیون حمایت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند. چرا که اساسا گزینه مورد نظر دموکرات‌ها برای ولیعهدی و پادشاهی در عربستان، «محمد بن نایف» ولیعهد برکنار شده بود. اما با حمایت‌های ترامپ بن سلمان به ولیعهدی رسیده و حتی در سایه این حمایت‌ها، اقدامات ضد حقوق بشری خود را تشدید کرده است. اوج این اقدامات نیز سلاخی «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی بود که باعث شده کنگره آمریکا به ظاهر هم که شده علیه بن سلمان موضع‌گیری کند و حتی در چند مصوبه خواستار لغو فروش سلاح به عربستان شد. این مسئله اما باعث هراس «بن سلمان» شده چرا که او معتقد است در صورت پیروزی رقبای ترامپ در انتخابت 2020 پروند «خاشقجی» به ابزار فشاری علیه او تبدیل خواهد شد.
«بن سلمان» خوب می‌داند هیچ‌کس به اندازه «ترامپ» از او حمایت نخواهد کرد ضمن اینکه برای رسیدن به این هدف، میلیاردها دلار باج داده است. به همین دلیل بن سلمان در تلاش است تا پیش از انتخابات 2020 این پرونده را مختومه کند.
 به گزارش فارس، ارزیابی و گزارش اطلاعات امارات عربی متحده هم نشان می‌دهد «محمد بن سلمان»، می‌خواهد پرونده قتل «جمال خاشقجی» را قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی آمریکا، مختومه کند. پایگاه «میدل‌ایست‌آی» انگلیس که به این گزارش دست یافته، نوشته «بن‌سلمان عجله دارد و می‌خواهد این پرونده قبل از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بسته شود.»
در این گزارش همچنین آمده: «اینکه ریاض برای مختومه کردن این مسئله به سرعت عمل می‌کند و می‌خواهد مسئولان این قتل را قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محکوم و مجازات کند، گام حکیمانه‌ای است؛ در غیر این صورت، این جنایت به یکی از موضوع‌های اصلی مناظرات تبدیل خواهد شد.»در واقع بن سلمان از این در هراس است که تمرکز نامزدهای دموکرات در جریان مناظرات انتخاباتی بر پرونده خاشقجی زمینه را برای تحت فشار گذاشتن وی فراهم کند. گفتنی است قتل وحشیانه خاشقجی آبرویی برای ترامپ و بن سلمان نگذاشته است.