kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳

افشای سندی محرمانه از حال و روز «بن سلمان» پس از افشای قتل خاشقجی

پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» سندی را فاش کرده که نشان می‌دهد عربستان پس از قتل خاشقجی و ملاحظه تلاش‌های دولت ترکیه علیه سعودی در این پرونده، «طرحی راهبردی» برای سرنگونی دولت ترکیه تهیه کرده است.



قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول باعث تیره شدن روابط عربستان و ترکیه شده است. دولت ترکیه با پوشش وسیع رسانه‌ای این جنایت و انتساب آن به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نقش مهمی در فشار جهانی بر ولیعهد سعودی داشت. فشارهای بین‌المللی درباره این جنایت هولناک به قدری بر «بن سلمان» سنگینی می‌کرد که به نظر می‌رسد وی برای تخلیه خشم خود حاضر بوده دست به هر کاری بزند. حالا مشخص شده او با ملاحظه تلاش‌های ترکیه برای تحت فشار گذاشتن عربستان، تصمیم به براندازی دولت اردوغان می‌گیرد!
پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» با اعلام این خبر نوشته: «عربستان طرح راهبردی برای سرنگونی دولت ترکیه داشته است.» این پایگاه اینترنتی سپس با استناد به یک سند محرمانه اماراتی می‌نویسد: «در پی قتل جمال خاشقجی و پس از صبوری بسیار زیاد محمد بن سلمان در مقابل رجب طیب اردوغان اکنون عربستان اجرای یک طرح راهبردی را برای مقابله با دولت ترکیه آغاز کرده است.» برنامه این طرح به طور مفصل در یک گزارش محرمانه آمده است که بر اساس منبع اطلاعاتی آشکار و پنهان، امارات متحده عربی، متحد عربستان، آن را تهیه کرده است.باشگاه خبرنگاران هم با انتشار همین گزارش افزوده، این گزارش اطلاعاتی یکی از مجموعه گزارش‌هایی است که مرکز سیاست امارات، اندیشکده مرتبط با دولت امارات و دستگاه‌های امنیتی آن، به صورت ماهانه می‌نویسد. گزارش مذکور با عنوان «گزارش ماهانه درباره عربستان»، تیراژ محدودی دارد و برای مقامات بلندپایه امارات تهیه شده است. این گزارش در پایگاه اینترنتی این اندیشکده قرار نمی‌گیرد. یک کپی از آن به دست میدل ایست آی رسیده است.در این گزارش این هم آمده که در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) در ریاض دستوراتی برای اجرای این طرح راهبردی به منظور مقابله با دولت ترکیه صادر شده است. هدف ریاض محدود کردن اردوغان و نفوذ منطقه‌ای ترکیه است. هدف این طرح استفاده از همه ابزار‌های ممکن برای فشار بر دولت اردوغان، تضعیف وی و مشغول کردن او با موضوعات داخلی بوده است به این امید که او از سوی مخالفان سرنگون شود یا مشغول مقابله با بحران پس از بحران شود و ‌اشتباهاتی مرتکب شود که به‌طور حتم مورد انتقاد رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، عربستان، اقتصاد ترکیه را هدف قرار خواهد داد، به تدریج به سرمایه‌گذاری خود در ترکیه خاتمه خواهد داد، سفر گردشگران سعودی به این کشور را کاهش خواهد داد و در عین حال مقصد‌های گردشگری جایگزینی ایجاد خواهد کرد، واردات کالا‌های ترکیه به عربستان را کم می‌کند و از همه مهم‌تر قصد دارد نقش منطقه‌ای ترکیه را در امور اسلامی به حداقل برساند. در این گزارش آمده است پس از قتل خاشقجی به دست تیمی از عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، محمد بن سلمان، حاکم واقعی عربستان، تصمیم گرفت با ترکیه مقابله کند. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور اردوغان در تلاش برای لکه‌دار کردن عربستان به خصوص شخص ولیعهد این کشور، بیش از حد پیش رفت و از زشت‌ترین شیوه در مورد پرونده خاشقجی استفاده کرد. در این گزارش آمده است، ریاض به این نتیجه رسیده است که اردوغان نتوانست این پرونده را سیاسی و بین‌المللی کند و اکنون زمان تلافی فرا رسیده است. در انتهای این تحلیل آمده است، دولت ترکیه از تلاش‌های ولیعهد عربستان برای قطع روابط با این کشور آگاه است و تلاش می‌کند با حفظ ارتباط مستقیم خود با پدرش ملک سلمان، با آن مقابله کند.