kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

غیبت ناتو در بازی‌های بین‌المللی ملاحظه سیاسی یا ناتوانی نظامی؟

وزیر دفاع روسیه در حاشیه مسابقات ارتش‌های جهان ضمن اشاره به عدم حضور کشورهای عضو ناتو، نگرانی این سازمان از لو ‌رفتن «ناتوانی نظامی» و از دست دادن بازار فروش سلاح را از جمله دلایل این غیبت برشمرد.




پنجمین دوره بازی‌های بین‌المللی ارتش‌های جهان روز شنبه، با سخنرانی وزیر دفاع روسیه در نزدکی مسکو آغاز شد. عدم حضور کشورهای عضو ناتو در این دوره از مسابقات بسیار به چشم می‌خورد. «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در سخنرانی خود به این مسئله اشاره کرد و گفت: «روسیه کشورهای ناتو را برای شرکت در این رقابت‌های نظامی دعوت می‌کند و خوشحال خواهد شد اگر همه کشورها در آن شرکت کنند. ولی حضور کشورها به خودی خود هدف نیست، بلکه اهداف و وظایف مهمتری مورد نظر است». وی درباره غیبت این کشورها هم این طور توضیح داد که:
«به عقیده من، انگیزه‌های سیاسی تنها دلیل برای عدم حضور این کشورها در این دوره از مسابقات نیست. هرچند که حتما ملاحظات سیاسی هم وجود دارد». وی با لحنی کنایه آمیز خطاب به این کشورها ادامه داد: «اگر فناوری‌های نظامی طرف شرکت‌کننده مناسب نباشد، فردا این کشور قدرت فروش آنها را حتما نخواهد داشت».
وزیر دفاع روسیه همچنین تاکید کرد: «هدف و وظیفه ما این است که به ارتش خود آموزش دهیم، آن را تجهیز کنیم، آمادگی نظامی آن را افزایش دهیم تا بهترین نیروهای نظامی را داشته باشیم». او در ادامه خاطرنشان ساخت: «این گردهمایی نشان می‌دهد نیروهای نظامی روسیه تا چه اندازه حرفه‌ای، متخصص و آموزش‌دیده هستند و این هدف ماست و به همین دلیل هم تیم ارتش روسیه همواره در این بازی‌ها درخشش خوبی دارد».
گفتنی است این دور از بازی‌های بین‌المللی ارتش‌های جهان با شرکت حدود ۲۰۰ تیم شامل بیش از پنج هزار نظامی از ارتش‌های ۳۶ کشور جهان برگزار می‌شود. نظامیان حاضر در این رقابت‌ها در ۳۲ رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مسابقات بین‌المللی نظامیان جهان، رقابت بین‌تانک‌ها، توپ‌ها، خدمه توپخانه و سایر حوزه‌هایی که مهمات واقعی در آن به کار برده می‌شود به چشم خواهد خورد. «ولادیمیر پوتین» در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات طی پیامی خاطرنشان کرد: «مسابقات سالانه نظامیان حرفه‌ای و تیزپروازان و عقاب‌های واقعی و استادان رشته خود از کشورهای مختلف سنت نیکویی شده که بسیار دیدنی و جشن واقعی است و نه فقط زیبایی و توانایی جنگ‌افزارهای پیشرفته بلکه اعتماد و دوستی افراد استفاده‌کننده از این ادوات را نشان می‌دهد». ایران هم با زبده‌ترین نیروهای نظامی خود در این مسابقات شرکت کرده است.