kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
مشاور سابق بن زاید:

جنگ یمن برای امارات تمام شد/ابوظبی از این پس برای صلح تلاش می‌کند

«عبدالخالق عبدالله» که از چهره‌های تندرو اماراتی و هوادار جنگ یمن بود، در اظهارات جدید خود گفته جنگ یمن برای امارات به پایان رسیده است. اشاره او به خروج کشورش از جنگ یمن و تنها ماندن سعودی هاست.



سرویس خارجی-

در چند هفته گذشته خبرهای منتشر شده در مورد خروج امارات از یمن با اما و اگر همراه بود و برخی در این مسئله ابراز تردید می‌کردند. اما خبرهای تکمیلی جدی بودن این موضوع را به اثبات رساند به ویژه وقتی که مقامات انصارالله و امارات به اشکال مختلف این خبر را تایید کردند. مثلا انصارالله اخیرا اعلام کرد «دلیل توقف حملات به امارات خروج این کشور از جنگ یمن است.» حالا خبرهای دیگری با همین مضمون از امارات رسیده است. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری عربی 21، «عبدالخالق عبدالله»، مشاورسابق «بن زاید» و از هواداران دو آتشه جنگ یمن اعلام کرده این جنگ برای امارات تمام شده است. وی همچنین گفته امارات هم اکنون همه فشار سیاسی و دیپلماتیک خود را صرف آشتی و صلح با ملت یمن خواهد کرد.
سخنان عبدالله از پایان جنگ یمن در امارات، نزدیک به سخنان انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امورخارجه در رابطه با توافق ابوظبی و ریاض بر سر استراتژی بعدی در یمن (که هنوزمشخص نشده) است که روزجمعه در صفحه توییتری وی منتشر شد. همچنین لازم به ذکر است که این توییت عبدالله چندروز پس از دیدار مقامات امارات و ایران در رابطه با امضای تفاهم نامه همکاری به منظور تقویت و تحکیم امنیت مرزها مطرح شد. همه این خبرها به یک نقطه ختم می‌شوند؛ پذیرفتن شکست در جنگ یمن از سوی متحدان سعودی و نزدیک شدن مهم‌ترین عضو ائتلاف سعودی در یمن به ایران. اتفاقی که پیش از این با نزدیک شدن قطر به تهران هم رخ داد.
امارات متحده عربی به عنوان شریک اصلی سعودی در ائتلاف عربی ضد یمن، بعد از گذشت بیش از چهار سال تصمیم گرفته نظامیان خود را هم از یمن و هم از ائتلاف خارج کند. خبرگزاری آسوشیتد‌پرس آمریکا نیز به نقل از «منابع آگاه اماراتی» نوشته ابوظبی بین 50 الی 75 درصد نیروهای خود را از یمن خارج کرده است. البته، عقب نشینی بی‌سر وصدای امارات، خودش یک ظلم بزرگ در حق ملت مظلوم یمن است. عادلانه این است که سران امارات که در یمن جنایت کرده اند، تاوان و خسارات آن را بپردازند.
پنجمین حمله انصارالله
اما در حالی که عربستان روز به روز در جنگ یمن تنهاتر می‌شود خبر رسیده، انصارالله حملات موشکی خود به مواضع ائتلاف «نیمه فروپاشیده» سعودی را شدت بخشیده است. بر‌اساس گزارش‌های رسیده انقلابیون یمن پس از چهار حمله موفق خود در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه، پنجمین حمله خود را نیز به مواضع متجاوزان با موفقیت انجام داده‌اند. به گزارش تسنیم ، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن این بار با سه فروند موشک زلزال 1، مواضع متجاوزان سعودی و مزدورانشان را در منطقه ابواب الحدید بین عسیر و صعده هدف قرار‌دادند که به هلاکت شماری از آنها منجر شد. همچنین ارتش یمن یک فروند پهپاد جاسوسی عربستان را در جیزان ساقط کرد. هفته گذشته هم یک فروند پهپاد متجاوزان در گذرگاه الطوال در نزدیکی جیزان سرنگون شد. این چهارمین پهپاد متجاوزان است که طی یک ماه اخیر سرنگون می‌شود.
گفتنی است برخی کارشناسان معتقدند، سعودی‌ها به شدت به دنبال یافتن راهی آبرومندانه برای پایان دادن به جنگ یمن هستند.