kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

چین: اگر آمریکا خواهان جنگ تجاری است ما آماده‌ایم

سفیر چین در سازمان ملل ضمن غیرمنطقی و غیرمسئولانه خواندن اقدام آمریکا در افزایش تعرفه‌ها بر اجناس چینی، تاکید کرده که پکن جنگ اقتصادی را آغاز نمی‌کند ولی اگر آمریکا به دنبال آن است، چین آماده است.

رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه بار دیگر برای چینی‌ها خط و نشان کشید و گفت که واشنگتن به زودی   تعرفه‌ای ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اعمال
خواهد کرد. به گفته ترامپ اخذ تعرفه‌های جدید از ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. اعمال محدودیت بر اقتصاد چین با واکنش تند سیاست‌مداران چین همراه شده است.
«ژانگ جون» سفیر جدید چین در سازمان ملل، در بین خبرنگاران حاضر در سازمان ملل پاسخ محکمی به تهدیدات اقتصادی ترامپ داد. این دیپلمات چینی طی اظهاراتی تند، تهدید ترامپ را اقدامی غیرمسئولانه و غیرمنطقی توصیف کرد. وی سپس در لحنی هشدارآمیز خطاب به سران آمریکایی گفت: «اگر آمریکا می‌خواهد جنگ تجاری با پکن را آغاز کند، دولت چین هم آماده چنین نبردی است». سفیر چین در سازمان ملل همچنین این را هم گفت که تنش تجاری پیش رو می‌تواند باعث ضربه زدن به توافقات دو طرف درباره مسئله کره شمالی شود.
سفیر چین در سازمان ملل در ادامه افزود: «موضع پکن کاملا مشخص و واضح است. اگر آمریکا به دنبال گفت‌وگو باشد، ما هم گفت‌وگو می‌کنیم. اما اگر بخواهد بجنگد، ما هم می‌جنگیم. ما قطعا اقدامات مقابله‌ای را برای حفاظت از حقوق خود انجام می‌دهیم و به آمریکا هم تاکید می‌کنیم تا برای یافتن راه‌حلی درست به مسیر اصلی بازگردد».
روزنامه اتریشی «اشتاندارد» هم روز جمعه گذشته ضمن انتشار گزارشی به بررسی مرحله جدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین پرداخته و نوشته؛ «به نظر می‌رسد محاسبات دونالد ترامپ در تشدید این جدال درست از آب در نیامده است. شواهد حکایت از آن دارند که تاکنون سیاست‌های سخت‌گیرانه دونالد ترامپ به نتیجه مطلوب نرسیده و داده‌های آماری از بازرگانی دو کشور نشان می‌دهند که واشنگتن در این رویارویی تاکنون خسارت بیشتری نسبت به پکن دیده است». به گزارش ایسنا این روزنامه در ادامه نوشته: «واکنش‌های بازار بورس در آمریکا می‌تواند جدی شدن اوضاع را نمایان کند؛ ظهر جمعه (11 مرداد)، ارزش سهام «داو جونز» شاخص سهام در بازار بورس آمریکا، حدود دو درصد کاهش یافته است».