kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

انصارالله: علت توقف حملات به امارات عقب‌نشینی این کشور از یمن است

جنبش انصارالله اعلام کرد، پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات به این کشور را متوقف کند.

تصمیم امارات برای خروج از یمن و یا کاهش نیروها در این کشور با استقبال انصارالله مواجه شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، محمد علی البخیتی از رهبران برجسته انصارالله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش در این باره گفته: «پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفت حملات علیه امارات را متوقف کند.» این اظهارات چند روز پس از برگزاری نشست امنیتی عالی‌رتبه میان تهران و ابوظبی ایراد می‌شود. این در حالی است که انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به این نشست در توییتی نوشت: «با عربستان درباره استراتژی مرحله آتی در یمن توافق کردیم و درباره پرونده ایران موضع مشترک ما جلوگیری از رویارویی و اولویت‌بخشیدن به همکاری سیاسی است.»
همزمان با سفر هیئت اماراتی به تهران و دیدار با مسؤولان ایرانی جهت بررسی همکاری امنیتی مرزها و حفاظت از کشتیرانی در آب‌های خلیج‌فارس، طی چند روز گذشته حرف و حدیث‌ها در محافل یمنی درباره باز کردن کانال‌های ارتباطی و برقراری تفاهمات توسط امارات با انصارالله قوت گرفته است. در این راستا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از وجود ارتباطات و هماهنگی‌های غیرمستقیم میان انصارالله و امارات به ویژه در ارتباط با خروج نیروهای نظامی از الحدیده خبر داده و گفته، همکاری اطلاعاتی و دیدارهای دوره‌ای با طرف ایرانی نیز وجود دارد.
همچنین علی القحوم از دیگر رهبران انصارالله گفته:‌ »کشورهای متجاوز -عربستان و امارات- به مرحله ناکامی، ناامیدی و ناتوانی رسیده‌اند، جنگ‌شان در یمن بی‌هدف و طولانی شده است و خسارت‌های سنگینی نیز دیده‌اند. در نتیجه آرزوهایشان به باد رفته و اردوگاه‌های آنها در حالتی از تجزیه قرار دارد.»
گفتنی است برخی چرخش امارات به سمت ایران را که باعث خشم سعودی‌ها شده، چیزی شبیه به چرخش قطر به سمت ایران و حتی مهمتر از آن توصیف کرده و نتیجه گرفته اند، عربستان در یمن روز به روز تنهاتر می‌شود.