kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

بازتاب خروج آمریکا از پیمان منع موشکی با روسیه گورباچف: هرج و مرج می‌شود

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان خروج یک جانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را «خطرناک» توصیف و علیه آن موضع گرفته‌اند. آخرین رهبر شوروی این اقدام ترامپ را تضعیف‌کننده امنیت جهانی دانسته و گفته: «این امر باعث هرج و مرج می‌شود».

 
سرویس خارجی-

آمریکا روز جمعه رسما از پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) با روسیه خارج شد، مسئله‌ای که به گفته کارشناسان می‌تواند به دور تازه‌ای از مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور منجر شود. «مایک پمپئو» اما مسئولیت پایان یافتن این پیمان مهم را تنها متوجه روسیه، دانسته و مدعی شده این پیمان در نتیجه سر باز زدن روسیه به پایان ‌رسیده است.
روسیه نیز در مقابل گفته از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود و این رسماً به معنی خاتمه یافتن این پیمان است. همزمان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا وارد معرکه شده و تصریح کرده که: «پنتاگون اعلام می‌کند آمریکا قصد دارد تا موشک‌های متعارفی را که پیشتر تحت پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای منع شده بود را از روز خروج از این پیمان، توسعه دهد... هم‌ اکنون که ما خارج شده‌ایم، وزارت دفاع به صورت کامل توسعه این‌گونه موشک‌های متعارف را پیگیری می‌کند.»
واکنش‌ها به خروج آمریکا از این پیمان موشکی همچنان با نگرانی ادامه دارد. «میخائیل گورباچف»،  آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی و امضا‌کننده این پیمان اظهار داشته، آمریکا با خروج از این پیمان نه تنها امنیت اروپا، بلکه نظام امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند: «فکر می‌کنم حالا همه می‌توانیم ببینیم که به امنیت استراتژیک آسیب وارد شده است. این اقدام آمریکا در سیاست بین‌المللی عدم اطمینان و هرج‌ومرج را به دنبال خواهد داشت.» گورباچف 88 ساله همچنین از همه طرف‌ها درخواست کرده که
«بر حفظ آخرین رکن امنیت استراتژیک جهانی تمرکز کنند».
توافق موشکی جدید
«دونالد ترامپ» نیز بامداد شنبه (به وقت تهران) گفت: توافق موشکی جدید باید علاوه‌بر روسیه، چین را هم شامل شود. ترامپ که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «ما قطعاً می‌خواهیم با چین هم در مقاطعی وارد توافق شویم. این کار فوق‌العاده‌ای برای دنیا است»‌. وارد کردن چین به توافق تسلیحاتی مسئله‌ای است که دولت ترامپ از مدت‌ها پیش کار بر روی آن را آغاز کرده بود.