kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

گزارش فارین پالیسی ازافزایش سه برابری فرار ثروتمندان از عربستان

نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی به دلایل فرار شاهزاده‌ها و شهروندان ثروتمند عربی از کشورهای خود پرداخته نوشته شمار شهروندان عربستان که در سال‌های اخیر از این کشور پادشاهی‌گریخته بیش از سه برابر شده است.

طی چند سال گذشته، فرار شاهزاده‌ها و ثروتمندان عربی برای رهبران کشورهای مرتجع عربی، تبدیل به مسئله مهمی شده است. در عربستان شهروندان زیادی به دلیل سیاست‌های وحشیانه «بن‌سلمان» ولیعهد این کشور فرار کرده‌اند و اخیرا موجی از فرار شاهزاده‌های اماراتی به خارج نیز شروع شده است. در این ارتباط نشریه «فارین‌پالیسی» در گزارشی نوشته؛ شمار شهروندان عربستانی که در سال‌های اخیر از این کشور پادشاهی‌گریخته و به سایر کشور‌های جهان پناهنده شده‌اند، بیش از سه برابر شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این نشریه آمریکایی در سرمقاله خود با عنوان «چرا شاهدخت‌های عربی از کشورهایشان فرار می‎کنند؟» به قلم سردبیران ارشد نشریه فارین‌پالیسی، نوشته:«ما در این سرمقاله به این مطلب می‌پردازیم که چرا بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور در کشور‌های عربی- از شاهزاده‌ها گرفته تا شاهدخت شیخه لطیفه- می‌خواهند از کشور‌های خود بگریزند.»
طبق این گزارش، شاهزاده «هیا» همسر حاکم دبی چند ماه پیش برای فرار از دست شوهرش، از امارات عربی متحده‌گریخته بود، از دادگاهِ لندن خواست که حق حضانت دو فرزندش را- که با او به انگلیس فرار کرده‌اند- به وی بسپارد تا او مجبور نشود آن دو را به دبی بازگرداند و به پدرشان تحویل دهد. فارین پالیسی تاکید کرد، شاهزاده «هیا» صرفاً بخشی از موج اخیر زنان ثروتمند در کشور‌های عربی است که از کاخ‌ها و قصر‌های خود می‌گریزند. آن سرنوشتی که در کشور‌های غربی در انتظار این زنانِ متمول عربی است، ممکن است بر سرنوشت سایر افراد پناهجو که به غرب می‌گریزند تأثیرگذار باشد، زیرا اگر کشور‌های غربی به این زنان ثروتمند عربی پناه دهند، آنگاه سایر پناهجویان و کسانی که از کشور‌های خود‌گریخته‌اند نیز ممکن است با استناد به این پرونده‌ها، خواهان رفتارِ خوبِ کشور‌های غربی با خودشان و با سایر پناهجویان شوند.
در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: «شاهزاده هیا تنها زن مشهور عربی نیست که اخیراً توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. چندین زن عضو خاندان‌های سلطنتی کشور‌های عربی از کشور‌های خود فرار کرده یا تلاش کرده‌اند خود را از شرایط بد در کشورهایشان رها کنند. به عنوان مثال، شیخه لطیفه، دختر شیخ محمد حاکم دبی باعث معطوف شدن توجهات بین‌المللی به خودش شد. البته مأموران اماراتی وی را دستگیر کردند و به امارات بازگرداندند. اکنون وی در حبس خانگی- همراه با تزریق دارو‌ها (برای آرام نگه داشتن وی)- به سر می‌برد...تعداد زیاد زنانی که تلاش می‌کنند از کشور‌های عربی بگریزند، اصلاً امری عجیب یا غیرمنتظره نیست، زیرا اکثر زنان در جهان عرب از لحاظ اجتماعی، محروم هستند... شمار شهروندانی که از عربستان‌گریخته و به سایر کشور‌ها در سراسر جهان پناهنده شده اند، از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷، سه برابر شده و به ۸۰۰ تن رسیده است.»