kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

اعلام آمادگی ونزوئلا برای ورود به جنگ با آمریکا

رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه در ایالت «لاگوئرا» هشدار داد که اگر آمریکا، برای انزوا و تحمیل محاصره علیه ونزوئلا تلاش کند، کاراکاس «برای نبرد آماده است».

آمریکا بعد از شکست کودتا در ونزوئلا اعلام کرده از راه‌های دیگری علیه این کشور وارد می‌شود. در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در اظهاراتی مبهم گفت که دولت او در اندیشه اعمال فشار بر «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به شکل محاصره یا «قرنطینه کردن» این کشور است.  ترامپ در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا او با توجه به میزان حضور روسیه، چین و ایران در ونزوئلا محاصره یا قرنطینه این کشور را بررسی می‌کند، گفت؛ «بله دارم این کار را می‌کنم.» یک مقام ارشد دولت ترامپ نیز بامداد شنبه با جدی خواندن این طرح گفت دولت ترامپ در واقع در مسیر حرکت به این سمت است. او تأکید کرده نیکلاس مادورو فرصت کمی در اختیار دارد تا به صورت داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کند.
 به گزارش فارس در واکنش به این تصمیم جدید دولت آمریکا نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه گفت: نماینده ونزوئلا در سازمان ملل این تهدیدات غیرقانونی آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد. وی در این خصوص گفت: «در صورتیکه اشخاصی برای تحمیل انزوا یا محاصره علیه ونزوئلا تلاش کنند، ما همگی برای مبارزه آمادگی داریم. این تهدیدات تنها یأس و خشم دولت آمریکا را نشان می‌دهد».
مادورو در ادامه تصریح کرد: «پیام من به امپریالیسم جنایتکار این است که نه در ونزوئلا! (نمی‌توانید کاری انجام دهید)». ترامپ در حالی از مداخله خارجی در ونزوئلا سخن به میان آورده است که آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.
آمریکایی‌ها به این هم اکتفا نکرده و با راه اندازی جنگ داخلی تلاش کردند کودتای شکست خورده خود را جبران کنند اما به هدف نرسیدند.