kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

سومین آزمایش موشکی کره شمالی در میان وحشت توکیو و بی‌اعتنایی آمریکا

«پیونگ یانگ» سومین آزمایش موشکی خود طی هشت روز گذشته را در حالی انجام داد که سئول و توکیو به شدت نگرانند اما، ترامپ برای از دست ندادن فرصت مذاکره هم که شده، آن را آزمایش‌های موشکی «کاملا استاندارد» می‌نامد.

پیونگ یانگ بامداد روز جمعه و برای سومین بار طی هشت روز گذشته، آزمایشی موشکی انجام داد. کره شمالی روز چهارشنبه نهم مرداد ماه، دو موشک «کوتاه برد بالستیک» و چند روز قبل‌تر از آن یعنی در سوم مرداد ماه هم دو موشک دیگر آزمایش کرده بود. پیونگ یانگ دلیل این آزمایش‌ها را هم «عدم توقف رزمایش‌های مشترک کره جنوبی» اعلام کرده است. هر چند در بیانیه‌های منتشر شده نامی از آمریکا برده نشده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تحرکات موشکی پیام جدی‌ای برای واشنگتن دارد، چون آنها بر خلاف وعده‌های خود برنامه‌های رزمایش‌های مشترک در جوار مرزهای کره شمالی را متوقف نکرده‌اند.
واکنش‌ها پیرامون این تست موشکی هم متفاوت بوده. رئیس‌جمهور آمریکا درست مثل دو آزمایش قبلی گفته که سومین آزمایش موشکی کره شمالی کوتاه برد و «بسیار استاندارد» است. «ترامپ» در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسید؛ با وجود این آزمایش‌های موشکی هنوز هم قصد دارد با رهبر کره شمالی مذاکره کند، گفت: «قطعا همین‌طور است زیرا این موشک‌ها کوتاه برد هستند. ما هرگز در خصوص این نوع موشک‌ها گفت وگو نکرده‌ایم. ما درباره موشک‌های هسته‌ای حرف زده‌ایم. مسلما با کره شمالی و کشورهای دیگری که این نوع موشک را آزمایش می‌کنند، مذاکره خواهم کرد».
واکنش متفاوت ژاپن و کره جنوبی
ژاپنی‌ها هم در این باره موضع‌گیری کرده‌اند، البته موضع آنها 180 درجه با مواضع آمریکا متفاوت است. وزارت دفاع ژاپن در واکنش به این آزمایش‌های موشکی اعلام کرده: «توکیو باید سامانه دفاع موشکی خود را تقویت کند». ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هم ضمن ابراز آمادگی کامل در برابر تهدیدات خاطرنشان کرده: «ما وضعیت این پرتاب‌های موشکی را زیر نظر داریم و وضعیت آماده‌‌باش خود را حفظ می‌کنیم».