kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

تظاهرات میلیونی در سودان علیه کشتار غیرنظامیان

نقاط مختلف سودان روز پنچشنبه شاهد تظاهرات میلیونی معترضانی بود که خواستار اجرای عدالت درباره قاتلان 5 تظاهرات‌کننده هفته گذشته هستند.

سودان شاهد دور جدیدی از تظاهرات مردم این کشور علیه جنایات «شورای نظامی» بود که چند وقتی است با کودتا به قدرت رسیده‌اند. این دور از راهپیمایی مردم سودان پنجشنبه و پس از دعوت «مجمع مشاغل» سودان از مردم صورت گرفت. این صنف دلیل برگزاری تظاهرات را اعتراض به کشتار پنج دانشجو طی تظاهرات دوشنبه گذشته ذکر کرده، این پنچ دانشجو به ضرب گلوله‌های نیروهای امنیتی در شهر «الابیض» کشته شدند. مردم در این تظاهرات میلیونی خواستار قصاص عادلانه عاملان این کشتار شدند. تظاهرات‌کنندگان با حمل تصاویر قربانیان، قتل آنها را محکوم کرده و خواستار اجرای عدالت شدند. خارطوم پیش از برگزاری تظاهرات شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بود و نیروهای واکنش سریع خیابان‌های اصلی منتهی به کاخ ریاست جمهوری و مقر فرماندهی کل ارتش را بسته بودند. این دور از تظاهرات هم از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد و طی آنچهار نفر دیگر در شهر«ام درمان» کشته شدند.
 شورای نظامی انتقالی سودان در واکنش به این ناآرامی‌ها، از بازداشت شش نیروی واکنش سریع تحت فرماندهی سرلشکر «حمدان دقلو» معروف به «حمدیتی» به اتهام دست داشتن در حوادث دوشنبه گذشته شهر «الابیض» خبر داده است. کمیسیون امنیت و دفاع شورای نظامی انتقالی سودان گفته: «اعضای نیروی واکنش سریع با تصمیم فردی خود به سمت تظاهرات کنندگان در شهر الابیض شلیک کردند.»
 ناآرامی‌های روز پنچشنبه، همزمان با رفت و آمدهای دیپلماتیک سران آفریقایی رخ داده است. میانجی‌گران آفریقایی در سودان طی کنفرانسی مطبوعاتی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکره بین شورای نظامی و ائتلاف نیروهای «آزادی و تغییر» در این کشور گفته که برای به نتیجه رسیدن مسائل با زمان بندی فشرده‌ای در حال تلاش هستیم.
گفتنی است، «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان با بالا گرفتن اعتراضات مردمی به وضعیت نامطلوب اقتصادی، در روز 22 فروردین سال جاری، پس از دخالت مستقیم ارتش برکنار شد. پس از آن، شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» که رابطه تنگاتنگی هم با آل‌سعود دارد، قدرت را در دست گرفت، تا بدین ترتیب امید سودانی‌ها برای آینده‌ای بهتر هم چنان کم سو بماند.