kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

دمشق و مخالفان بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه به توافق رسیدند

فرستاده‌های دمشق و مخالفان درسیزدهمین دور نشست‌های آستانه، بر سر ترکیب و ساختار کمیته قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد ، فرستاده ‌های دمشق و مخالفان در نشست آستانه، که پنج شنبه و جمعه برگزار شده بود، با ترکیب و ساختار کمیته قانون اساسی سوریه موافقت کرده‌اند و قرار شد که آنها تا پایان سال جاری میلادی(تا 10 دی آینده) نیز برای تکمیل این توافق، یکی دو نشست سوری- سوری دیگر در پایتخت قزاقستان، برگزار کنند.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه قزاقستان در این رابطه توضیح داد: در گذشته اختلافاتی درباره ساختار کمیته قانون اساسی سوریه وجود داشته است، اما اکنون به نظر می‌رسد که نمایندگان دمشق و مخالفان مسلح، راه‌کار میانه‌ای را درباره ساختار این کمیته پذیرفته‌اند.
کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه (شامل روسیه، ترکیه و ایران) دیروز در آستانه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، نشست‌ بعدی آستانه، اکتبر(مهر) در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.
در این بیانیه همچنین نسبت به افزایش حضور عناصر
«هیئت تحریرالشام» (جبهه النصره سابق) در استان «ادلب» سوریه، ابراز نگرانی شده است.
آنها مجددا تاکید کرده‌اند که همکاری مشترک برای حذف کامل داعش، جبهه النصره و دیگر اشخاص‌ و گروه‌های تروریستی، ادامه خواهد یافت.
آتش‌بس در ادلب
منابع سوری از پایتخت قزاقستان همچنین خبر دادند، در روز اول نشست دو روزه آستانه ، دولت دمشق به طور مشروط با برقراری آتش بس در استان ادلب سوریه موافقت کرد.  این منابع افزودند: شرط دولت سوریه در پذیرش این آتش بس، اجرای توافق «سوچی» است؛ طبق این توافق، رئیس‌جمهور ترکیه به همتای روس خود درشهر سوچی وعده داده بود که تروریست‌ها و سلاح‌های سنگین آنها را در استان ادلب از مناطق موسوم به «کاهش تنش» به طول ۲۰ کیلومتر، خارج کند.
اعتراف آمریکا به آموزش تروریست‌ها
ژنرال «سرگئی رودسکوی»، رئیس‌اداره کل عملیات ستاد مشترک نیرو‌های مسلح روسیه، دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که آمریکا هم‌ اکنون درمنطقه تحت اشغال خود و در ۵۵ کیلومتری پایگاه نظامی «التنف» سوریه، درحال آموزش ۲۷۰۰ نفر از عناصر گروه‌های تروریستی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرماندهی ائتلاف آمریکایی با صدور بیانیه‌ای، به آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی اعتراف اما ادعا کرد که نیرو‌های متحد ائتلاف (‌یعنی همان تروریست ها) از اعضای گروه «مغاویر الثوره» هستند و این گروه نیز قابلیت خود را در مقابله با داعش و حفظ امنیت در منطقه التنف نشان داده است. ما به منظور شکست داعش، همچنان به آموزش و تجهیز این نیرو‌ها ادامه می‌دهیم!
بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه، به مناسبت هفتاد و چهارمین سالروز تأسیس ارتش این کشور، پیامی را صادر و در آن تأکید کرد: نیروهای ارتش سوریه در راه دفاع از میهن و مردم این کشور، جان خود را در دست گرفته و زیباترین صحنه‌ها را از دلاوری و فداکاری علیه تروریسم و تجاوزگری خلق کرده‌اند... ملت و رهبری سوریه به نیروهای ارتش افتخار می‌کنند. وی ضمن تبریک این روز به نیروهای ارتش سوریه، از آنها به خاطر هشت سال نبرد با تروریسم، تشکر و قدر دانی کرد.
رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه دشمنان این کشور به صلابت، ایستادگی و قدرت ارتش سوریه اذعان دارند، این اعتراف را ناشی از ایمان نیروهای سوری به خداوند، کشور و عادلانه بودن مسئله‌ای دانست که از آن دفاع می‌کنند.
وی خطاب به ارتش گفت: خوشا به حال مردمی که شما حامی آن هستید، آفرین بر ارتشی که شما مردان آن هستید و خوشا میهنی که شما قلعه و باروی آن هستید.