kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

انصارالله: عربستان در جنگ یمن تنها خواهد ماند

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار‌الله با اشاره به اختلافات شدید ریاض و ابوظبی در جنگ علیه یمن و روندی که این جنگ در آن افتاده، تاکید کرد، عربستان در جنگ یمن تنها خواهد ماند.

قدرت گرفتن انقلابیون یمن و تغییر معادلات این جنگ در کنار تصمیم امارات برای خروج یا کاهش نظامیان خود از این کشور باعث شده تا بسیاری به این نتیجه برسند که عربستان در این جنگ تنها خواهد ماند. همین مسئله نیز به نوبه خود باعث تقویت روحیه انقلابیون و جزم شدن عزم آنها برای اخراج متجاوزان از کشورشان شده است.
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن بر لزوم اخراج عناصر متجاوز از این کشور تأکید کرد.ه است القحوم به شبکه خبری «المیادین» گفته: «نمی‌توانیم حضور نیروهای متجاوز و اشغالگر را در خاک خود بپذیریم. وضعیت دشمن در هیچ جای یمن، ثبات ندارد و اردوگاه متجاوزان در وضعیت چندپارگی و از هم پاشیدن قرار گرفته است.»
القحوم در ادامه با اشاره به اختلافات آشکار بین امارات عربی متحده و عربستان بر سر یمن، تأکید کرده که دشمنان یمن، در حال محاسبات مجدد هستند. عربستان در این نبرد تنها خواهد ماند و به همین دلیل باید در محاسبات خود بازبینی داشته باشد. اشاره القحوم به مواضع اخیر امارات در قبال جمهوری اسلامی ایران و جنگ علیه یمن است؛ به گونه‌ای که یک هیئت متشکل از مسئولان بلندپایه گارد ساحلی امارات به منظور برگزاری ششمین نشست مشترک گارد ساحلی ایران و امارات، وارد تهران شده و با مسئولان گارد ساحلی ایران دیدار کردند. این دیدار پس از شش سال صورت گرفت که در نوع خود اولین دیدار رسمی مقامات دو کشور طی این مدت محسوب می‏شود و از همین روی، کارشناسان این دیدار را زمینه‏ساز تقویت روابط دو کشور تلقی کرده‌اند. در همین ارتباط، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به این سفر گفت که دشمنی ترامپ و شعار جنگ ایران در یمن، نخ‎نما شده و عربستان و ائتلاف آن دیگر نمی‎توانند از آن سوء استفاده کنند. هماهنگی علنی بین امارات متحده عربی و ایران، نادرستی اهداف دشمنان و بهانه‎های آنها برای کشتار مردم یمن را برملا کرد.
خشم سعودی‌ها از امارات
از سوی دیگر برخی منابع عربی به روزنامه لبنانی الاخبار گفته‌اند که مقامات سعودی از اقدامات یک جانبه امارات ناراضی هستند و به دنبال تغییر و تحولاتی که در منطقه رخ داده و همچنین به هم خوردن موازنه‌های قوا به نفع صنعا طی ماه‌های اخیر رژیم سعودی قادر به تحمیل دیکته‌های خود بر متحدانش نیست. طبق این گزارش، در هفته گذشته ریاض در اقدامی پیشگیرانه و از سر ترس از هر گونه اقدام غافلگیرانه امارات در جنوب یمن اقدام به جذب نیروهای انسانی و لجستیکی به شهر عدن کرد تا پایگاه‌هایی نظامی را در آنجا تاسیس کند. این نیروها که متشکل از 40 وسیله نقلیه نظامی و تجهیزات فنی و مکانیکی است شروع به ایجاد دو پایگاه کردند: اولی در منطقه العریش در شرق عدن و دومی نزدیک به صلاح‌الدین در غرب عدن.