kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

خروج رسمی آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه

آمریکا روز جمعه رسما از پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان برد (آی‌ان‌اف) با روسیه خارج شد، مسئله‌ای که به گفته کارشناسان می‌تواند به دور تازه‌ای از مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور منجر شود.


سرویس خارجی-

آمریکا در دوره ترامپ از بسیاری از معاهدات دو جانبه و چند جانبه بین‌المللی تنها با این جمله که «در راستای منافع آمریکا نیست» به صورت یکطرفه خارج شده است. دیروز نیز خبر رسید وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس سالانه سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، به طور رسمی اعلام کرده آمریکا روند خروج رسمی خود از پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان برد را آغاز کرده است». خبری که پیش از این نیز از سوی ترامپ و بولتون 6 ماه پیش از وقوع آن خبر داده بودند. اوایل سال میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و مدعی شدند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر تولید کرده است. این در حالی است روسیه این ادعا را رد کرده است.
مایک پمپئو اما مسئولیت پایان یافتن این پیمان مهم را تنها متوجه روسیه، دانست و در توییتی اعلام کرد که آمریکا در تاریخ دوم فوریه 2019 ( 13 بهمن 97) به روسیه 6 ماه فرصت داده بود تا تعهداتش را در مورد این پیمان انجام دهد. او همچنین مدعی شد این پیمان در نتیجه سر باز زدن روسیه به پایان ‌رسیده است. به گزارش تسنیم وزارت خارجه روسیه نیز دیروز در پاسخ به این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد در واکنش به اقدام آمریکا از امروز ( دیروز جمعه ) از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد خارج می‌شود و این رسماً به معنی خاتمه یافتن این پیمان است.
گفتنی است پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد در سال 1987 بین «میخائیل گورباچف» و «رونالد ریگان» رهبران شوروی و آمریکا امضاء شده بود و بر اساس آن تولید موشک‌های هسته‌ای با برد بین 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده بود اما حالا با اعلام خروج دو کشور نگرانی‌ها درباره شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید افرایش پیدا کرده است.