kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
وزیر مشاور دولت قطر:

هرکس در امور یمن دخالت کرد زیان دیده است کشورهای عربی فوراً از این کشور خارج شوند

وزیر مشاور دولت قطر که کشورش جزو نخستین کشورهایی بود که ائتلاف سعودی در یمن را ترک کرد، به کشورهای عربی گفته باید هر چه سریعتر از یمن خارج شوند در غیر این صورت بهای آن را خواهند پرداخت.



سرویس خارجی-

پیروزی‌های میدانی انصارالله یمن باعث تغییر معادلات میدانی شده است. همین تغییر معادلات باعث تصمیم امارات برای یمن شد. آسوشیتدپرس هم نوشت 50 تا 75 درصد نظامیان اماراتی از یمن خارج شده‌اند. مقامات قطری که خود زمانی عضو اصلی ائتلاف سعودی در یمن بودند حالا به کشورهای متجاوز در یمن هشدار می‌دهند از این جنگ خارج شوند. آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، «حمد الکواری» از وزرای مشاور دولت قطر که در سطح معاون نخست‌وزیر است خطاب به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفته از یمن خارج شوند و یمن را به یمنی‌ها بسپارند.
«الکواری» در صفحه توئیتر خود با اعلام اینکه «یمن یکی از کشورهای اصیل و دارای تمدن است، نوشته: «اگر کشورهای خلیج‌فارس آن زمان که شرایط فراهم بود به توسعه یمن کمک می‌کردند اکنون به منبعی برای خیر و امنیت تبدیل شده بود.» وی با اشاره به اینکه بایستی یمن را به حال خود رها کرد، ادامه داده: «هر کسی در امور داخلی یمن دخالت کرد بهای آن را پرداخت، یمن را به یمنی‌ها واگذار کنید، به آنها اعتماد کنید و به بازسازی آن کمک کنید در آن صورت یمن یکپارچه خواهد شد».
گفتنی است قطر از ابتدای تشکیل ائتلاف سعودی علیه یمن از جمله اعضای اصلی این ائتلاف بود و یک‌هزار نظامی قطری و هواپیماهای جنگی آن در این ائتلاف مشارکت داشت اما خرداد ۹۶ به دنبال قطع روابط چهار کشور (عربستان‌، مصر، امارات و بحرین) با قطر و محاصره این کشور، از ائتلاف علیه یمن خارج شد.
اسارت بیش از ۴۰ مزدور سعودی
از سوی دیگر جنبش انصارالله یمن سه‌شنبه اعلام کرده نیروهای ارتش یمن و این جنبش بیش از ۴۰ مزدور سعودی را در مرزهای استان صعدة در شمال این کشور دستگیر کرده‌اند. در همین راستا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله با پشتیبانی اهالی قبایل مانع از نفوذ نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان به سمت بخش‌های «قطابر» و «منبه» در مرزهای مشترک یمن و عربستان شدند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که در این عملیات، ده‎ها تن از شبه‎نظامیان ائتلاف سعودی کشته و زخمی و همچنین بیش از ۴۰ تن از عناصر مزدور ارتش عربستان دستگیر شدند. او در ادامه از نقش قهرمانانه نیروهای قبایل در این عملیات تشکر و قدردانی کرد.
خبر دیگر اینکه، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جریان انصارالله یمن هم در گفت وگو با تسنیم تاکید کرده که هیچ پیشرفت مهمی در حل‌وفصل سیاسی بحران یمن به وجود نیامده است. سخنگوی جریان انصارالله گفته موازنه‌های قدرت به نفع یمن در حال تغییر است و این موضوع در نتیجه افزایش آگاهی‌ها و توسعه توانمندی‌های موشکی و هوایی نیروهای یمنی است و در صورتی که سعودی‌ها در محاسبات خود تجدید نظر نکنند، خسارت‌های گسترده‌ای را متحمل خواهند شد که مافوق تحمل آنها است، اگر آنها در ادامه روند جنگ اصرار داشته باشند، نتیجه این اقدام سقوط رژیم آل‌سعود خواهد بود.