kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
با فرمان پلیس این کشور شروع شد

عملیات سراسری در نیجریه برای دستگیری شیعیان این کشور!

رئیس‌پلیس نیجریه در پی صدور حکم ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی این کشور دستور حمله به اعضای این جنبش را در سراسر این کشور صادر کرد.

گزارش‌ها از افزایش شدید فشارها به شیعیان نیجریه که نزدیک به 15 میلیون نفر از جمعیت نیجریه را تشکیل می‌دهند حکایت دارد. چندی پیش اعلام شد دولت نیجریه که به شدت تحت نفوذ آل‌سعود قرار دارد شیخ زکزاکی را عمدا مسموم کرده و به دنبال شهادت اوست. روز جمعه نیز دادگاهی فرمایشی در نیجریه فعالیت جنبش اسلامی نیجریه را با میلیون‌ها عضو در حالی که نماینده‌ای از این جنبش نیز در دادگاه حضور نداشت ممنوع اعلام کرد. دیروز هم خبر رسید که رئیس‌پلیس نیجریه در پی صدور حکم ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی این کشور به ریاست «شیخ زکزاکی» دستور حمله به اعضای این گروه را که در ماه‌های اخیر تقریبا به صورت روزانه برای آزادی رهبر این جنبش اقدام به برگزاری تظاهرات در «ابوجا» پایتخت نیجریه کرده بودند صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری «میزان» رئیس‌پلیس نیجریه با انتشار پیامی گفته: «با اشخاصی که به هرنحوی درگیر این جنبش بوده یا با آن همکاری کنند و درصدد کمک به فعالیت گروه ممنوعه جنبش اسلامی در نیجریه باشند، به عنوان تروریست، دشمن دولت و یک عنصر خرابکار رفتار می‌شود و این افراد محاکمه خواهند شد». وی در ادامه هرگونه راهپیمایی و اعتراض توسط جنبش اسلامی را نیز غیرقانونی و ممنوع اعلام کرد! رئیس‌پلیس نیجریه همچنین از مزدوران خود خواست تا اطلاعاتی را که به شناسایی افراد عضو این جنبش و اماکن حضور آنان و نیز سرانشان کمک می‌کند را در اختیار پلیس قرار بدهند! این ادعاهای واهی در حالی است که شیعیان نیجریه علی‌رغم کشتارهای اعضای این جنبش طی چند سال گذشته و دفن آنها در گورهای دسته جمعی هرگز دست به سلاح نبرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر
از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر هشدار داده ممنوعیت فعالیت این گروه احتمالا به تشدید سرکوب‌ها منجر شده و شرایط را بدتر خواهد کرد. این سازمان از دولت نیجریه خواسته حکم ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی را لغو کند. کاردینال
«جان اونایکان»، اسقف اعظم نیجریه نیز ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی شیعیان نیجریه را بدعتی خطرناک برای همه اقلیت‌های دینی این کشور دانست و آن را محکوم کرد.
وی در گفت‌وگو با رادیو واتیکان گفت: «سرکوب طرفداران شیخ زکزاکی نه تنها ناعادلانه است، بلکه زمینه‌ساز به مخاطره انداختن آزادی دینی در کشور خواهد بود. در این شرایط هیچ کسی امنیت ندارد. امروز نوبت شیعیان است و فردا ممکن است نوبت کاتولیک‌ها باشد... تا جایی که دیده‌ام تظاهرات طرفداران شیخ زکزاکی مسالمت‌آمیز بوده و هرگز آنها را مسلح ندیده‌ام و این نیروهای دولتی بوده‌اند که به سوی آنها شلیک کرده‌اند.