kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

گزارش رسانه‌ها از رشوه، تحقیر و توهین برای صدور ویزا در سفارت آلمان

سفارت آلمان برای صدور ویزای مسافرتی یا تحصیلی به شدت متقاضیان را مورد تحقیر و توهین قرار داده و برای راه‌اندازی کارشان به عناوین مختلف از آنها طلب رشوه و پول‌های هنگفت می‌کند.

این حاصل گزارش‌ها و اخبار و نقل قول برخی رسانه‌ها اعم خبرگزاری‌ها و تارنماهای خبری و افراد و درخواست‌کنندگان ویزای آلمان است که در روزهای اخیر در محافل خبری بازتاب داشته و در گزارش مبسوطی تحت عنوان «داستان غم‌انگیز ایرانیانِ متقاضی ویزا»، حتی تارنمای رادیو زمانه نیز بدان پرداخته است.
در این گزارش از قول یک هنرمند آمده است:
«...رفتار سفارت‌ها بسیار توهین‌آمیز و بد است، تازه ما هنرمندها را تحویل می‌گیرند... اما در کل به غایت افتضاح است و توی صف با مرد و زن و پیر و جوان رفتارهای بد می‌شود.»
یک اقتصاددان ایرانی که از سوی دانشگاهی در برلین و برخی انجمن‌های فرهنگی آلمان دعوت شده بود، درباره مسیر گرفتن ویزا می‌نویسد:
«...باز گذارم به سفارت آلمان افتاد... پیش از این دو بار نیز در چهار سال گذشته به آنجا رفتم و رفتار بد، فساد مالی، اهانت و بی‌معرفتی را از کارکنان بخش صدور ویزا می‌دیدم. در بارهای قبل، از رفتن صرف‌نظر کردم و به کسانی که دعوتم کرده بودند نوشتم که علت انصراف من و عدم پیگیری مجدد برای آمدن به آلمان این رفتار سفارتی‌ها و به‌ویژه دکان فساد در آنجا است...»
او در ادامه گزارش می‌دهد:
«... در همان طبقه‌ همکف که باید به نوبت می‌نشستیم به مسئول مربوطه حضور خود را اعلام کردیم و ناگهان خانمی ‌آلمانی که به فارسی حرف می‌زد از راه رسید و با تندی و پرخاش و رفتاری اهانت‌آمیز گفت: من به شما نوبت و اجازه نمی‌دهم... در شگفتم که آن خانم چرا... لهجه و رفتار نزدیک به لومپن‌ها را فرا گرفته بود. بله او حرف خود گفت و رفت و ما‌ هاج و واج ماندیم...»
دلالان و واسطه‌های ویزا در سفارت آلمان جولان می‌دهند و فقط کسی که به این افراد به قول معروف «زیرمیزی» بدهد کارش راه می‌افتد، البته برای این رشوه تحمیلی، توجیه نیز‌ تراشیده‌اند. یکی از متقاضیان درخواست ویزا که با شلتاق مسئولین سفارت مواجه شده بود، می‌گوید:
«... خانم دیگری در راه پله‌ها در جلوی همراه من ظاهر شده و به او گفته بود در حدود ۱۵۰ یورو بده تا وی‌آی‌پی (یعنی شخص بسیار مهم) تلقی شوی و بروید در یک اتاق روی مبل بنشین تا کارت درست شود... پیش از این اوضاع چنین بود که کسانی می‌آمدند که ایرانی یا آلمانی بودند و طلب حق زیرمیزی می‌کردند با ارقامی ‌نسبتا سنگین تا برای آن نوبت بگیرند...»
هفته‌نامه ‌اشپیگل سال ۲۰۱۰ از تحقیقات دولت آلمان در رابطه با دریافت رشوه توسط برخی سفارت‌های این کشور برای صدور ویزای مسافرت به اتحادیه اروپا خبر داد. به نوشته همین رسانه سال ۲۰۱۸ نیز دادستان برلین در زمینه رشوه‌خواری در نمایندگی‌های آلمان در تهران و بیروت یک رشته تحقیق قضایی را آغاز کرد. بر این اساس افراد متقاضی توانسته‌ بودند با پرداخت هزاران یورو، از سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت ویزا دریافت کنند. اما همچنان روند فوق ادامه داشته و همچنان متقاضیان ویزا، تحقیر می‌شوند و مورد اهانت قرار می‌گیرند و اگر ویزا می‌خواهند ناگزیر از پرداخت رشوه هستند.
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که برخی از درخواست‌کنندگان ویزا با مشاهده چنین رفتارهایی، عطای مسافرت به آلمان را به لقایش بخشیده و از سفر خود چشم‌پوشی می‌کنند اما برخی نیز همه این توهین‌ها و حقارت‌ها و رشوه‌پردازی‌ها را به جان می‌خرند تا بلکه چند صباحی به بهشت مورد نظرشان برسند! بهشتی که در 25 ژوئن 2019 رادیو صدای آلمان (دویچه‌وله)گزارش داد روزانه فقط 7 میلیون و 700 هزار یورو از فروشگاه‌هایش سرقت می‌شود! در 11 جولای سال جاری گزارش سوءاستفاده و اختلاس 3 میلیارد دلاری مهم‌ترین بانکش یعنی «دویچه بانک» انتشار یافت و براساس آمار انستیتو YouGov که «دویچه‌وله» آن را در 28 نوامبر 2017 منتشر کرد، نیمی ‌از زنان آن مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند!