kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
انتظار از وزیر ورزش برای رفع ابهامات

ادامه بلاتکلیفی در فدراسیون والیبال تعویق زمان انتخابات به نفع چه کسانی است؟!

تعویق زمان انتخابات فدراسیون والیبال که هشت ماه است با سرپرست اداره می‌شود، این پرسش را برای اهالی ورزش مطرح کرده که تداوم شرایط فعلی به نفع چه کسی یا کسانی است.



سرویس ورزشی-

در حالی که طبق خبر رسمی وزارت ورزش و جوانان زمان آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست فدراسیون والیبال پس از هشت ماه سرپرستی، دور روز قبل (یکشنبه) اعلام شده بود، ساعاتی پیش از پایان روز نخست ثبت‌ نام‌ها فدراسیون از تعویق این روند خبر داد.
روابط عمومی فدراسیون والیبال در این باره اعلام کرد که بر اساس ابلاغ وزارت ورزش و جوانان، ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست فدراسیون والیبال به بعد از مسابقات قهرمانی نوجوانان پسر جهان موکول شد.بدیهی است زمان شروع ثبت نام از واجدین شرایط متعاقبا توسط دبیر مجمع فدراسیون والیبال اطلاع رسانی خواهد شد.مسابقات نوجوانان والیبال جهان از 30 مرداد تا 8 شهریور ماه در کشور تونس برگزار می‌شود و تیم نوجوانان ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به رقابت با حریفان خود می‌پردازد.
این تصمیم وزارت ورزش با انتقادات اهالی ورزش به ویژه والیبال روبرو شد تا جایی که دبیر سابق فدراسیون در گفت‌و‌گویی عنوان داشت تعویق انتخابات والیبال منطقی نیست. افشاردوست در این باره یادآور شد: « باید تکلیف فدراسیون مشخص شود. وقتی فدراسیون رئیس‌داشته باشد شرایط خیلی فرق می‌کند چون باید برنامه‌های تیم ملی، لیگ و کمیته‌ها را ارائه بدهد و کار را به صورت سیستماتیک پیش ببرد پس هر چه زودتر این اتفاق بیفتد به همان نسبت به نفع والیبال است. تعویق انتخابات در این شرایط خیلی منطقی نیست اما دلیل این تعویق اهمیت دارد و شاید دلایل منطقی داشته باشد اما به طور کلی باید انتخابات زودتر برگزار شود.»
داورزنی: حرف از مهندسی انتخابات والیبال عجیب است
دیروز اما داورزنی که این روزها زمزمه بازگشتش به والیبال شنیده می‌شود از تصمیم وزارت ورزش برای تعویق در ثبت نام انتخابات والیبال دفاع کرد و گفت: قرار بود از امروز ثبت نام‌ها را شروع کنیم اما الان تیم ملی نوجوانان در اردوی قهرمانی جهان است، تیم ملی بزرگسالان هم خود را برای انتخابی المپیک آماده می‌کند در نتیجه تعدادی درخواست داشتند که اگر انتخابات برگزار شود حس بی‌ثباتی در فدراسیون ایجاد می‌شود. در حال حاضر والیبال روند خوبی را طی کرده، هیچ کاری متوقف نشد و اردوها برگزار شده است به همین دلیل گفتیم‌اشکال ندارد یک ماه عقب بیندازیم تا قهرمانی نوجوانان و انتخابی المپیک تمام شود و بعد تکلیف را روشن کنیم.
او افزود: آقای داوری کارش را انجام می‌دهد. البته اگر بعد از این یک ماه تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت کند سرپرست جدیدی می‌گذاریم وگرنه آقای داوری کار خود را انجام می‌دهد. تعجب می‌کنم برخی دوستان از مهندسی انتخابات گفته بودند. چنین چیزی نیست. فعالیت فدراسیون منظم است علاوه بر این ما یک تیم نداریم و تیم‌های مردان و زنان باید خود را برای مسابقات پیش رو آماده کنند یعنی هیچ فعالیتی روی زمین نمانده است.
او در ادامه بیان کرد: گاهی سرپرستی در بلند مدت می‌گذارید و گاهی سرپرستی دارید که کار انتخابات را انجام دهد، الان رزمی مسابقات آنچنانی ندارد که نگران باشیم ولی در والیبال سرپرست وضع موجود را اداره می‌کند تا برنامه‌ها و مسابقات تمام شود. هفته آینده انتخابات کونگ فو را انجام می‌دهیم. بعد از مسابقات نوجوانان جهان، ثبت نام والیبال را آغاز می‌کنیم. اینکه گفتیم سرپرستی آفت است این بود که در مقطعی سرپرست می‌گذاشتیم و این باعث می‌شد در برنامه‌ها اختلال ایجاد شود.
این شرایط به نفع چه کسی است؟
فدراسیون والیبال از 15 آذر 1397 بدون رئیس‌فعالیت‌هایش را پیگیری می‌کند. افشین داوری سرپرست فعلی این فدراسیون که خود برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده، از 15 خرداد سال جاری برخلاف نص صریح اساسنامه مدیریت این رشته ورزشی را در اختیار دارد.
تعویق زمان انتخابات فدراسیونی که هشت ماه است با سرپرست اداره می‌شود، پرسش‌ها را پیرامون شایبه احتمال دخالت ارگان بالادستی پررنگ‌تر کرده است. سؤالاتی نظیر اینکه چرا انتخابات یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی ایران عملا یکسال به تاخیر افتاده است؟
چرا سرپرست فعلی این فدراسیون 50 روز پس از پایان مهلت قانونی اساسنامه همچنان سکان امور را در دست دارد؟ تعویق این انتخابات عملا به سود و ضرر کدام یک از کاندیداهای احتمالی این فدراسیون است؟ اساسا روند برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال با این شرایط قانونی است؟
تضاد آشکار وضعیت فعلی فدراسیون والیبال با مواضع صریح سلطانی‌فر- وزیر ورزش و جوانان- این پرسش‌ها را پررنگ‌تر می‌کند. سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پیش از این با نقد اداره فدراسیون‌های ورزشی توسط سرپرست گفته بود: «سرپرستی اداره‌شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم».
اراده‌ای که امروز در هرم قدرت ورزش کشور از برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال جلوگیری می‌کند، عملا مفاد اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی را نادیده گرفته است. موضوعی که چندی پیش حتی واکنش سازمان بازرسی کل کشور را نیز به دنبال داشت و ناصر سراج رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور نیز پیش از این از ورود به موضوع انتخابات فدراسیون والیبال خبر داده بود.
محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس‌اسبق فدراسیون والیبال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، درباره دلایل و به تاخیر افتادن انتخابات این فدراسیون گفت: این موضوع ضعف بزرگی بود که وزارت ورزش آن را انجام داد و انتخابات والیبال را به تاخیر‌انداخت. به نظر می‌رسد مسائلی پشت پرده وجود دارد تا این دو یا چند نفری که می‌خواهند کاندید شوند، در انتخابات نباشند و کسان دیگری بیایند. این چیزی است که بنده اطلاع دارم و بی‌دلیل انتخابات عقب افتاده است.
به نظر می‌رسد در این شرایط ورود شخص وزیر ورزش و جوانان می‌تواند پاسخ‌ روشنی به ابهام‌های پیرامون انتخابات پر چالش فدراسیون والیبال باشد.