kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
وال استریت ژورنال بررسی کرد

رؤیای 500 میلیارد دلاری بن‌سلمان در کویر عربستان

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشته پروژه رویایی و 500 میلیارد دلاری «نیوم» محمد بن سلمان سرابی بیش نیست و محکوم به شکست است.




 «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی رویاهای زیادی دارد اما این رویاها تنها خیالات خامی از سوی یک جوان   بی‌تجربه سعودی است. چرا که وی بدون توجه به توانایی‌های کشور خود سعی دارد کارهای فراتر از توانش انجام دهد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی این رویاها نیز فریب بزرگ بن سلمان با هدف هموار کردن مسیر پادشاهی است. به عنوان مثال اعطای برخی آزادی‌ها به زنان و برگزاری انواع کنسرت‌های آنچنانی در سایه فضای به اصطلاح باز سیاسی در حالی است که همزمان فعالان اجتماعی و مخالفان روز به روز بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند و با شمشیر اعدام می‌شوند. یکی از این رویاهای بن سلمان احداث شهر رویایی نئوم است که بسیاری از کارشناسان آن را پروژه‌ای خیالی و از پیش شکست خورده می‌دانند.
در همین ارتباط روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارشی با عنوان رویای 500 میلیارد دلاری شاهزاده عربستان در کویر منتشر کرد. هواپیماها، دایناسورهای رباتیک و یک ماهواره غول پیکر، از جمله عناصر این رویا هستند. به گزارش تسنیم، این گزارش اظهار داشته که گروه مشاوران آمریکایی در منطقه ساحلی خشک شمال غرب عربستان، چیزی جز یک خورشید سوزاننده و آب شور فراوان نیافتند. اما محمدبن سلمان چند سال قبل با بالگرد خود در آنجا فرود آمده و ایده بنای یک شهر به نام نئوم به قیمت 500 میلیارد دلار به ذهنش خطور کرده است!
از جمله ویژگی‌هایی که بن سلمان در رویاهای خود برای این شهر در نظرگرفته این است که در شهر«نئوم»، ربات‌ها خانه‌ها را تمیز می‌کنند و این شهر از نظر فناوری جایگزین دره سیلیکون آمریکا خواهد شد! همچنین از نظر رفاه شبیه به هالیوود و ریویرای فرانسه برای گردشگری و تفریح خواهد بود. از جمله ویژگی‌های قابل توجهی که در رویای بنای چنین شهری پیش‌بینی شده، پروژه اصلاح و تغییر ژنتیک است تا مردم را نیرومندتر کند! باور بفرمایید همه این ایده‌ها در اسناد سری 2030 مطرح شده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از کارکنان سابق و افرادی که با این پروژه آشنایی دارند اعلام کرده که آنها تاکنون نفهمیده‌اند که چه میزان از این پروژه به دلیل مشکلات مالی و محدودیت‌های تکنولوژی متوقف خواهد شد. «ندیم النصر» مدیر اجرایی این پروژه در بیانیه خود به این روزنامه با‌اشاره به اینکه این پروژه از نظر تکنولوژی پیشرفته‌ای که برای آن در نظر گرفته شده تنها در مرحله «نظری» است، اظهار داشته که امکاناتی که برای شهر نیوم در نظر گرفته شده متعلق به آینده و خیالی است. طبق این گزارش، نیوم، یکی از بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های آینده است که رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواب آن را می‌بینند، اما اجرای این پروژه، نیازمند پولی است که حتی عربستان هم ندارد.