kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
با برپایی تظاهراتی گسترده

شیعیان کشمیری برای شیخ زکزاکی سنگ‌تمام گذاشتند

هزاران نفر از مردم شهر «کارگیل» هند در حمایت از شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه تظاهرات کرده و خواستار آزادی فوری وی از زندان نیجریه شدند.




این تظاهرات با حضور پر شور شیعیان کشمیر و در منطقه کارگیل و برخی از شهرهای اطراف آن برگزار شد. مردم در این تظاهرات گسترده که پس از برگزاری نماز جمعه برپا شده بود، بار دیگر بر ضرورت آزادی فوری شیخ زکزاکی از زندان تأکید کردند. شیعیان کشمیر هند تاکید کردند باید کمک‌های پزشکی فوری برای بهبود سلامتی شیخ زکزاکی توسط دولت نیجریه فراهم گردد.
اخیرا گزارش‌های نگران‌کننده از وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی منتشر شده که بر اساس آن دولت نیجریه به عمد شیخ زکزاکی را مسموم کرده و قصد جان وی را کرده است. ارتش نیجریه دوشنبه هفته گذشته نیز ، در شهر«ابوجا» تظاهرات آرام طرفداران شیخ زکزاکی را به شدت سر کوب کرد که طی آن، ۱۱ نفر به ضرب گلوله شهید و 30 نفر دیگر مجروح شدند. خواسته معترضان مثل همیشه تنها آزادی فوری شیخ زکزاکی برای نجات جانش بود.
هفته گذشته همچنین 53 شخصیت جهانی با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، خواستار آزادی فوری شیخ زکزاکی از زندان شدند. امضاءکنندگان این نامه از ادیان و ملیت‌های مختلف، از جمله آمریکا، ایرلند، ترکیه، سوئیس، فرانسه، کانادا و نروژ بودند. در بخشی از این نامه آمده بود: «استمرار و طولانی شدن زمان بازداشت و ممانعت از درمان فوری ایشان(زکزاکی)، لکه ننگ بزرگی برای دولت نیجریه است. سلامتی شیخ زکزاکی و همسر ایشان «مالیما زینت»، هر روز به سبب جراحات حاصل شده از شکنجه‌ ، بدتر و وخیم‌تر می‌شود.»
جمهوری اسلامی ایران نیز از دولت نیجریه خواسته زکزاکی را برای درمان به ایران بفرستد. گفتنی است نفوذ رژیم صهیونیستی و اسرائیل در نیجریه به شدت بالاست و این دو رژیم جنایتکار به قطع و یقین به دنبال قتل این عالم بزرگوار نیجریه‌ای هستند که عشق به امام راحل او را مسلمان کرده است. زکزاکی میلیون‌ها نیجریه‌ای را به دین مبین اسلام دعوت کرده است.