kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

اولین تظاهرات علیه «عمران‌خان» در سراسر پاکستان/مردم سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر را محکوم کردند

طرفداران احزاب اصلی مخالف دولت پاکستان با برپایی تظاهرات در شهرهای سراسر این کشور، دولت «عمران خان» را متهم به نابودی اقتصاد پاکستان و سرکوب مخالفان کردند.



دیروز طرفداران احزاب مختلف در شهرهای بزرگ سراسر پاکستان علیه دولت عمران خان دست به تظاهرات زدند. از زمانی که حزب «تحریک انصاف» تحت ریاست عمران خان به قدرت رسیده، این نخستین تظاهرات بزرگی است که علیه دولت اتفاق می‌افتد. عمران خان با شعار مبارزه با فساد و شکوفایی اقتصادی نخست وزیر شد، این در حالی است که به گفته مخالفان، مشکلات اقتصادی پاکستان رو به افزایش بوده و نارضایتی‌ها هم بیشتر شده است.
درست از یک سال پیش تاکنون یعنی از زمان به قدرت رسیدن «عمران خان» واحد پول پاکستان یک چهارم ارزش خود را از دست داده و قیمت‌ سوخت نیز در این کشور افزایش یافته است. مخالفان علاوه بر آن، ادعا می‌کنند که دولت سانسور مطبوعات و رسانه‌ها را تشدید کرده و به دنبال بستن دهان مخالفان است.
به گزارش ایسنا، «مریم نواز» رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» پاکستان، در تجمع اعتراضی شهر «کویته»، به حامیان خود گفت: «هر روزی که عمران خان در پاکستان حاکم باشد، یک روز سیاه برای کشور ماست». او عمران خان را متهم کرد که صرفاً پذیرای دستورات دیکته شده ازسوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، است.
«بیلاوال بوتو» رهبر «حزب مردم پاکستان» نیز خطاب به هزاران حامی این حزب در شهر «کراچی»، دولت عمران خان را عامل مشکلات اقتصادی جاری دانست.
پاکستان و صندوق بین‌المللی پول ماه جاری میلادی بر سردریافت یک وام شش میلیارد دلاری توافق کردند. دریافت این وام شرایط ریاضتی سختی را برای پاکستان شامل افزایش مالیات‌ها و کاهش ارزش پول، به دنبال خواهد داشت.
دولت عمران خان اما با رد اتهامات احزاب مخالف، مقصر اصلی مشکلات اقتصادی جاری را فساد گسترده و سوءمدیریت دولت‌های قبلی دانسته و مقامات قبلی را متهم به انتقال غیر قانونی میلیون‌ها دلار وجه از کشور کرده است.
تظاهرات پی‌در‌پی خیابانی، از چالش‌های بزرگ پاکستان طی دو دهه گذشته بوده است. در این کشور هر حزبی به راحتی می‌تواند هزاران نفر را به خیابان‌ها بکشاند و به اعتقاد کارشناسان، مشکل فساد در پاکستان، سیستماتیک و ساختاری بوده و با اعتراضات خیابانی حل نمی‌شود.