kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر

بوریس جانسون: اما و اگر ندارد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم

بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس سراغ یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سیاسی کشورش رفت و تصریح کرد«‌بدون اما و اگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم».



سرویس خارجی-


31 اکتبر2019(9 آبان 98) انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود اما چگونه؟ بوریس جانسون پیش از نخست وزیری تاکید کرده بود که این خروج بدون توافق خواهد بود اما خروج بدون توافق مخالفان سرسخت و جدی هم در انگلیس و هم در اروپا دارد. اتحادیه اروپا به عنوان مخالف خروج بدون توافق تاکید کرده مذاکرات جدید را هم نخواهد پذیرفت، حزب کارگر انگلیس نیز مخالف خروج بدون توافق است. در حزب محافظه کار نیز شماری از اعضای برجسته حزب با این روند مخالف هستند. اسکاتلند، ایرلندشمالی و ولز نیز مخالفت خود را با خروج بدون توافق اعلام کرده‌اند و برخی گزارش‌ها از فعال شدن جریانات جدایی طلب در این مناطق حکایت دارد. همین پنج شنبه «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند در نامه‌ای به بوریس جانسون، هشدار داد که به تدارکات برای برگزاری یک رفراندوم استقلال ادامه می‌دهد چرا که برنامه‌های «برگزیت» جانسون به اقتصاد اسکاتلند لطمه می‌زند.
اما بوریس جانسون بدون توجه به این هشدارها و چالش‌ها در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت:
«‌سی‌ویکم اکتبر(9 آبان 98) از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم، اما و اگر هم ندارد... من با تمام وجود معتقدم که می‌توانیم در ۹۹ روز به توافق جدید با اتحادیه اروپا برسیم اما بعد از آن ۹۹ روز دیگر صبر نخواهیم کرد؛ چرا که مردم انگلیس به‌اندازه کافی صبر به خرج داده‌اند. اکنون زمان عمل، زمان تصمیم‌گیری، زمان رهبری قدرتمند و زمان تغییر کشور به سوی آینده‌ای بهتر فرا رسیده است... همانطور که همه می‌دانیم، در این لحظه مهم از تاریخ کشور، ما وظیفه مهمی پیش رو داریم. همه ما متعهد هستیم که بدون اما و اگر اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر یا در واقع زودتر از این تاریخ ترک کنیم». جانسون در این سخنرانی همچنین به «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر-حزب اصلی مخالف دولت- به جدال لفظی پرداخت. کوربین در این جلسه خطاب به جانسون گفت: «شما با عجله یک کابینه راست افراطی سر هم کرده‌اید.» بوریس جانسون نیز در پاسخ، به کوربین حمله و او را به داشتن ارتباط با ایران متهم کرد. او گفت: «چطور می‌تواند درباره ایران حرف بزند، این آدم محترم که از شبکه پرس‌تی‌وی ایران پول گرفته است. او کسی است که در  اتفاقاتی که در خلیج‌فارس رخ می‌دهد مکرراً به جای حمایت از دوستان ما در ایالات متحده از حاکمان ایران جانبداری می‌کند.»!
ادامه واکنش‌ها
چند روز بعد از نخست وزیری جانسون واکنش‌ها به انتخاب او در داخل و خارج انگلیس همچنان ادامه دارد. روزنامه پرتیراژ آمریکایی «واشنگتن پست» دراین باره نوشته:‌‌ «جانسون با بداهه‌گویی و بی‌توجهی به جزئیات و اظهارات دروغین مکرر شناخته می‌شود». «نیویورک تایمز» دیگر روزنامه آمریکایی هم نوشته: «جانسون با واقعیت تصادم خواهد داشت» و او را «آشوبگرای هم‌داستان با ترامپ» نامید. همچنین مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او را «منازعه برگزیت و نگرانی بابت ایران» دانست.
در سرمقاله این روزنامه آمده: با این‌که جانسون «استاد تئاتر سیاسی است، سوابق او به ‌عنوان روزنامه‌نگار، قانون‌گذار، شهردار لندن و وزیر امور خارجه، بیشتر نمایان‌گر های‌وهوی است تا دستاورد، مداومت در کار سنگین، پاک‌دستی یا حقیقت‌گویی». روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نیز نوشته: «سه سال بعد از رأی [مردم انگلیس] به برگزیت، بوریس جانسون اخلال‌گر و افراطی مقابل درهای خیابان داونینگ ایستاده است».روزنامه آلمانی «مورگن» نیز این طور موضع گرفته که: «اتحادیه اروپا از جانسون نمی‌ترسد». روزنامه‌های داخلی انگلیس نیز واکنش‌های چندان مثبتی نسبت به این رخداد مهم نشان ندادند. مثلا روزنامه «دیلی اکسپرس» تیتر زد: «کلاه‌هایتان را بچسبید... بوریس می‌آید»..روزنامه «مترو» نیز در تیتر اصلی خود نوشته: «شخص جدید در خانه شماره ۱۰ را ببینید... وحشت نکنید».روزنامه «سان» تیتر زده: «به‌سوی دیوانگی و فراتر از آن».
وزیر جنجالی
انتخاب «پریتی پتل» توسط «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس به عنوان وزیر کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر را به‌خاطر پس‌زمینه سیاسی راست افراطی او و کارنامه سیاهی که در این زمینه دارد، به ویژه ارتباطات مشکوکش با رژیم صهیونیستی که حتی یک بار باعث استعفایش از دولت شده نگران کرده است.
 فارس در این باره به نقل از روزنامه «گاردین» نوشته، پتل که دو سال پیش به‌خاطر برگزاری جلسات محرمانه و غیرقانونی با سران، تجار و یک لابی‌گر رژیم صهیونیستی مجبور به استعفا از مقام خود در دولت انگلیس شده بود، اکنون به عنوان وزیر کشور قرار است مسئول اموری همچون پناه‌جویان و مهاجران، وضعیت جرم‌ و جنایت و سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شود. او زمانی که وزیر خارجه در امور توسعه بین‌الملل بود، یکی از مخالفان حمایت مالی انگلیس از فلسطینیان از طریق کانال‌های سازمان ملل بود. در ۲۰۱۶، او دستور بازبینی فرایند تأمین بودجه برای این منظور را داد که موجب شد یک سوم کمک‌های انگلیسی‌ها به مردم فلسطینی مسدود شود. این اقدام پتل با استقبال سازمان «شورای رهبری یهود» و «فدراسیون صهیونیستی» انگلیس مواجه شد.سال ۲۰۱۷ یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» افشا کرد، پتل بدون اطلاع به وزارت امور خارجه و تحت عنوان مسافرت شخصی، ملاقات‌هایی را با برخی سران رژیم صهیونیستی انجام داده است.
گفتنی است، به قدرت رسیدن پوپولیست‌هایی مثل ترامپ در آمریکا، عمران خان در پاکستان، زلنسکی در اوکراین، بولسونارو در برزیل و این روزها جانسون در انگلیس، بسیاری از کارشناسان و کشورها دنیا را حقیقتا نگران کرده است!