kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

احیای مجازات اعدام در آمریکا با دستور وزیر دادگستری به دولت‌ فدرال

با دستور وزیر دادگستری آمریکا مجازات اعدام بعد از تقریباً ۱۶ سال در دولت فدرال این کشور مجددا احیا شد.



یکی از مواردی که مقامات آمریکایی همواره به عنوان بهانه و دست‌آویز علیه سایر کشورها استفاده می‌کنند اعدام مجرمین بوده است. اما نگاهی به مجازات مجرمین در آمریکا بیشتر مشخص می‌کند که حقوق بشر بهانه‌ای بیش برای این کشور نیست. در آمریکا، تاکنون ۲۰ ایالت مجازات اعدام را ممنوع کرده‌اند که آخرین‌شان ایالت واشنگتن در سال۲۰۱8 بود. حالا خبر رسیده که دادگاه عالی این ایالت اعلام کرده که مجازات اعدام «به شکلی دل‌بخواهی و با غرض‌ورزی نژادی» انجام می‌شود. اما آمار اعدام‌ها در همین 30 ایالت باقی مانده نیز بسیار بالاست و آمریکا جزء 5 کشوری است که بالاترین میزان اعدام در آنها وجود دارد.
روز پنج شنبه اما خبر رسید دولت فدرال آمریکا مجازات اعدام را دوباره احیا کرده است. «ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا روز پنجشنبه، بعد از تقریباً ۱۶ سال به دولت فدرال این کشور دستور احیای مجازات اعدام را داده است. به گزارش فارس «ویلیام بار» همچنین به اداره زندان‌ها دستور داده این مجازات را برای ۵ نفر از زندانی‌هایی که از سوی دولت فدرال آمریکا به اعدام محکوم شده‌اند اجرا کند.
در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت دادگستری قرار گرفته آمده: «این مجازات برای پنج نفر از زندانی‌های در ردیف اعدام که به قتل و در برخی پرونده‌ها به شکنجه و تجاوز محکوم شده‌اند اجرا شود». برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند این پنج نفر روز ۵ دسامبر ۲۰۱۹( 14 آذر 98) اعدام خواهند شد.آخرین مجازات اعدام در سطح فدرال در سال ۲۰۰۳ از طریق تزریق سم اتفاق افتاد. اطلاعات موجود روی این وب‌سایت نشان می‌دهد در حال حاضر ۶۲ نفر توسط دولت فدرال به اعدام محکوم شده‌اند. در سال‌های گذشته برخی از متهمانی که در ایالت‌های آمریکا با روش تزریق سم اعدام شده‌اند زجرکش شده‌اند.