kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
علیرغم کاهش 60 درصدی معاملات خردادماه رخ داد

سایه رشد قیمت و اجاره همچنان بر سر بازار مسکن

هر چند گزارش تحولات خردادماه بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان دهنده کاهش حدود ۶۰ درصدی معاملات خرید و فروش مسکن نسبت به خرداد ۹۷ است، اما هنوز قیمتها روند افزایشی دارد.




به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که به گفته قلی خسروی رئیس‌اتحادیه املاک کسادی بر بازار مسکن حاکم است و قیمت‌ها به ثبات رسیده اما گزارش روز پنجشنبه بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خردادماه نشان می‌دهد که با وجود کاهش 59,8 درصدی میزان معاملات، قیمت‌ها نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴,۹ و ۱۰۴,۳ درصد افزایش یافته است. اکثر کارشناسان اقتصادی و به خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر این باور هستند که اگر مردم خانه نخرند قیمت‌ها کاهش می‌یابد اما ظاهرا هنوز این کاهش تعداد معاملات برای افت قیمت مد نظر وزیر راه کافی نیست.
بر اساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی، خردادماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به شش هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین درخردادماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران بالای ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴,۹ و ۱۰۴,۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن درخصوص اجاره بهای مسکن نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خردادماه امسال به ترتیب ۲۳ و ۲۰,۷ درصد نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.
این وضعیت بازار مسکن به جایی رسیده که نایب‌رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه دولت نتوانست اقدامی در مورد ساماندهی اجاره بها انجام دهد، اظهار می‌کند: خرید ملک در حال حاضر به دلیل رشد قیمت مسکن، آرزوی دست نیافتنی متقاضیان به ویژه خانه اولی‌ها شده است. حسام عقبایی گفت: در دوره چهار ساله اول دولت یازدهم، وزیر سابق راه و شهرسازی اعتقادی به تولید مسکن نداشت و در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی نیز نه زیرساخت‌ها و نه منابع در اختیار این وزارتخانه قرار ندارد که بخواهد اقدامات بلندمدت برای ساماندهی بخش مسکن و اجاره بها انجام بدهد. وی با‌اشاره به اینکه وقتی وضعیت قیمت مسکن و نرخ اجاره بها هر سال از یک رشد قابل توجهی برخوردار می‌شود، عمر مستاجران برای سکونت تنها محدود به یک و یا دو سال می‌شود، افزود: به دلیل رشد قیمت مسکن، خرید ملک آرزوی متقاضیان به ویژه خانه اولی‌ها شده است و نرخ اجاره بها به قدری نامتعارف رشد کرده است که عملا از قدرت خرید عامه مردم خارج شده است. نایب‌رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: برای ساماندهی بازار اجاره بها و بخش مسکن نیازمند اقدام جهادی و انقلابی است و نمی‌توان مشکلات این بخش را در مدت کوتاه حل کرد. در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت ۱۵۰ هزار مسکن جدید همزمان با عید سعید غدیر (حدود سه هفته دیگر) خبر داده است. محمد اسلامی با بیان این‌که جامعه هدف یعنی قشری که نیازمند مسکن است برای ما اهمیت دارد، گفته است: مهم‌ترین دستور کار برای تهران وجود دارد که بیشترین حجم مشکلات آنجاست. وی از تکمیل 55 هزار واحد مسکن مهر و ساخت 60 هزار واحد جدید در آینده خبر داده است.