kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

نمایندگان پارلمان عراق: دولت باید نظامیان آمریکایی را هرچه سریع‌تر اخراج کند

نمایندگان وابسته به سه ائتلاف اصلی در پارلمان عراق از دولت این کشور خواستند که نظامیان ‌اشغالگر آمریکایی را هر چه سریعتر از عراق اخراج کند.

نمایندگان ائتلاف‌های سائرون، الفتح و دولت قانون در پارلمان عراق دیروز اعلام کردند که حضور نیروهای آمریکایی در عراق، امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.
به گزارش ایسنا «‌حنین قدو» نماینده ائتلاف «فتح»، از دولت عراق خواست موضع روشن و قاطعی علیه مداخله آشکار آمریکا در تمامیت ارضی عراق اتخاذ کند.
وی گفت: حضور نیروهای آمریکایی تهدیدی برای امنیت و حاکمیت ارضی عراق است، زیرا واشنگتن به دنبال تجزیه کشور و ایجاد بحران‌های سیاسی است و با «حشد‌الشعبی» مانند دشمن برخورد می‌کند.
این مقام عراقی ادامه داد: آمریکا تلاش می‌کند همه رهبران سیاسی نزدیک به محور مقاومت و ضد سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را مورد هدف قرار دهد و اتخاذ یک موضع روشن و صریح مقابل آمریکا و مقابل تجاوز به حاکمیت ارضی عراق توسط دولت ضرورت دارد.
«منصور البعیجی» نماینده وابسته «ائتلاف دولت قانون» در پارلمان عراق هم حضور نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای در عراق را طرحی توطئه آمیز برای هدف قرار‌دادن امنیت منطقه دانست.
وی در بیانیه‌ای، از همه گروه‌های سیاسی خواست در ارتباط با اخراج همه نیروهای بیگانه از خاک عراق ، با هم متحد شوند و با هم همکاری جدی داشته باشند.
البعیجی ادامه داد: علی‌رغم اینکه دولت سابق به ریاست
«نوری مالکی» این نیروها را بیرون کرده بود، اما متاسفانه تعداد زیادی از آنها پس از حمله داعش به عراق، به این کشور بازگشته‌اند. هیچ دلیلی برای حضور نیروهای خارجی در خاک عراق وجود ندارد و کسی که از تمامیت ارضی این کشور دم می‌زند باید بداند با وجود این نیروها و تجهیزات نظامی گسترده آنها، تمامیت ارضی مفهومی نداشته و متاسفانه دولت هم در این خصوص اقدامی نمی‌کند.
«علی سعدون غلام» نماینده وابسته به«ائتلاف سائرون» هم در ارتباط با توطئه بزرگ نیروهای آمریکایی به منظور برهم زدن امنیت عراق هشدار داد و گفت: این نیروها با این اقدام به دنبال ممانعت از درخواست خروجشان از عراق هستند و دولت باید در این راستا هر چه سریعتر وارد عمل شود.
وی گفت: کشور با چالش‌هایی مثل بی‌ثباتی ، بازگشت تروریسم و باندهای زیرزمینی روبرو است و آمریکایی‌ها هم به هر بهانه‌ای ، در صدد ادامه حضور در کشور هستند.
غلام گفت: دست‌هایی پشت پرده‌ وجود دارند که می‌خواهند با بر هم زدن امنیت عراق، حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی‌ را زمینه سازی کنند. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی‌ می‌خواهند سناریوهایی به اجرا در آورند و عراق را نا امن جلوه دهند و یا اینکه آنها برای بازگرداندن مجدد داعش در یک پوشش دیگر آماده می‌شوند.
وی از دولت عراق خواست این اطلاعات را جدی گرفته و نقش نیروهای امنیتی را در افشای طرح‌های آمریکایی و ناکام گذاشتن آنها پیش از اجرایی شدن احیا کند.