kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

تهدید ولز به جدایی از انگلیس در نخستین روز نخست‌وزیری جانسون

تنها یک روز پس از انتخاب شدن «بوریس جانسون» به عنوان نخست وزیر انگلیس، رهبر حزب اصلی منطقه «ولز» تاکید کرد که این منطقه به زودی از انگلیس جدا خواهد شد.

تنها یک روز پس از انتخاب شدن جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس،  مقامات منطقه «ولز» در غرب انگلیس، ساز جدایی را کوک کردند. روزنامه «مترو» چاپ لندن، ضمن انتشار گزارشی نوشت: «پلاید کومری» ، حزب ملی منطقه ولز، تاکید دارد که در پی گزینش جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس، مردم منطقه ولز با برگزاری راهپیمایی و تظاهرات، جدایی این منطقه را از انگلیس خواستار خواهند شد. این روزنامه در ادامه می‌افزاید: زمانی که « دلقکی» مانند جانسون نخست وزیر کشور شود، مردم منطقه ولز حق دارند برای استقلال خودشان بجنگند. 
حزب ملی منطقه ولز اعلام کرد: نخست وزیر شدن جانسون، هدیه‌ای برای جنبش استقلال خواهی ولز است و اکنون جدایی ولز از انگلیس، حتمی است.
 روزنامه مترو در ادامه به نقل از «لیز ساویل رابرتس» ، رهبر نمایندگان حزب ملی ولز در مجلس عوام انگلیس نوشت: حزب محافظه کار( که جانسون رهبر آن است) اکنون کشور را از ماهی تابه داغ بر روی آتش‌انداخته است و در زمانی که بریتانیا با مهم‌ترین بحران سیاسی چند دهه اخیر روبروست، دلقکی به عنوان نخست وزیر معرفی می‌شود.
رهبر نمایندگان حزب ملی ولز در مجلس بریتانیا افزود: اکنون استقلال ولز، با «اگر» همراه نیست، بلکه «زمان» آن مطرح است.
بر اساس گزارش‌ها ، ولزی‌ها قرار است روز شنبه و در منطقه «کارئرنارفون» راهپیمایی کنند. گفتنی است ، دو ماه پیش نیز در راهپیمایی جدایی طلبان ولزی در شهر «کاردیف»، دستکم 3000 نفر شرکت کرده‌اند. انگلیس از چهار بخش تشکیل شده‌است؛ انگلیس، اسکاتلند ، ولز و ایرلند شمالی. با توجه به واگرایی و جدایی طلبی در مناطق مختلف، اتحاد این مناطق ، زیاد طول نخواهد کشید.
انتخاب شدن «بوریس جانسون» به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، نگرانی در اروپا و  استقبال و شادمانی در آمریکا را به دنبال داشت.
روز سه شنبه بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس معرفی شد. این انتخاب که انتظار آن نیز می رفت با واکنش های گسترده‌ای در انگلیس‌، اتحادیه اروپا و در آمریکا همراه بود. در داخل انگلیس برخی وزرای کابینه تهدید کرده اند که استعفا خواهند داد و حاضر به همکاری با جانسون نیستند از سوی دیگر جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز از طرفداران حزب خواسته به خیابان ها بریزند و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شوند. رهبر حزب کارگر انگلیس در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: این پنج شنبه برای درخواست برگزاری انتخابات عمومی به ما بپیوندید تا مردم این کشور بتوانند انتخاب کنند چه کسی ما را رهبری کند- نه ۱۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار. کوربین روز  سه‌شنبه نیز در واکنش به انتخاب شدن جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس در حساب توئیتری خود نوشت: بوریس جانسون موفق شد حمایت کمتر از صد هزار نفری که اعضای حزب محافظه‌کار را نمایندگی نمی‌کنند، با وعده کاهش مالیات برای افراد پولدار جلب کند و خود را به عنوان دوست بانکدار‌ها معرفی کرده و خواهان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شود. اما او نتوانست از حمایت مردم کشورمان برخوردار گردد.
نگرانی اروپا
اتحادیه اروپا نیز  همزمان با تبریک به بوریس جانسون برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری انگلیس، هشدار داد که او با چالش‌های جدی روبرو خواهد بود. سخنگوی کمیسیون اروپایی گفت، این کمیسیون تمایل دارد تا با جانسون همکاری کند، اما محدودیت‌ها مشخص و واضح هستند. چند دقیقه پیش از آنکه پیروزی جانسون در رقابت رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس اعلام شود، «فرانس تیمر مانز»، معاون رئیس کمیسیون اروپایی گفت: اتحادیه اروپا با تغییر این توافق که با ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس بسته شد، موافق نیست. این توافق از سوی پارلمان انگلیس سه بار رد شده است. «تیمرمانز» در یک نشست خبری گفت: «اتحادیه اروپا در راستای برگزیت عمل می‌کند و شخصیت یا رویکرد جانسون هیچ تغییری در این توافق ایجاد نمی‌کند». تیمرمانز همچنین گفت: « زمانی‌که نخست وزیر جدید انگلیس به بروکسل بیاید، ما به آنچه که باید بگوید گوش می‌دهیم.» اما وی نسبت به مخرب‌ترین سناریوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی هشدار داد و گفت: «یک برگزیت بدون توافق یا سخت یک تراژدی برای همه و نه فقط انگلیس خواهد بود.»جانسون وعده داده برگزیت را بدون یا با توافق اجرایی کند.اما رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند که توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست.جانسون و دولتی که او در روزهای آینده معرفی می‌کند حدود ۱۰۰ روز  وقت دارند که با اتحادیه اروپا مذاکره کنند و قرارداد جدیدی ببندند. البته این قرارداد باید در پارلمان‌های ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به امضا برسد. کارشناسان معتقدند، آنچه را که در سه سال گذشته ناموفق بوده، نمی‌توان در این مدت زمان نسبتا کوتاه به سرمنزل رساند.احزاب و صاحبان صنایع آلمان نیز  نسبت به سیاست‌های پوپولیستی نخست‌وزیر جدید انگلیس و تصمیم او مبنی بر برگزیتِ بدونِ توافق با اتحادیه اروپا در حالی ابراز نگرانی کردند که تنها حزب پوپولیست راست‌گرای این کشور از انتخاب بوریس جانسون خرسند است.