kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

پکن: برای بازگرداندن تایوان به چین آماده نبرد هستیم

وزارت دفاع چین ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا مبنی بر فروش تسلیحات به «تایوان»، اعلام کرد که پکن آماده جنگ بر سر بازگرداندن تایوان به سرزمین اصلی است.

خریدهای اخیر تسلیحاتی تایوان از آمریکا بار دیگر حساسیت چین را نسبت به روابط تایوان و آمریکا برانگیخته است. وزارت دفاع چین هفته گذشته پس از خرید تسلیحاتی اخیر تایوان از آمریکا از برگزاری رزمایش‌های هوایی و دریایی در مرزهای سواحل جنوب شرقی این کشور خبر داد. از سوی دیگر جمعه گذشته نیز چین اعلام کرد تحریم‌هایی را بر شرکت‌هایی آمریکایی اعمال می‌کند که در قرارداد فروش 2.2 میلیارد دلاری تسلیحاتی با تایوان نقش داشته‌اند.
 دیروز نیز «وو قیان» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که پکن تمامی تلاش خود را برای برقراری اتحاد صلح‌آمیز با تایوان به کار می‌گیرد و سپس هشدار داد: «با این‌حال، ما باید به صورت قاطعانه تصریح کنیم که تلاش برای استقلال تایوان، منتهی به بن‌بست است». وی در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «ارتش چین مقابل کسانی که جرات کنند برای جدایی تایوان از کشور تلاش کنند، آماده ورود به جنگ است تا قاطعانه از از استقلال و اتحاد ملی و تمامیت ارضی دفاع کند.»
دولت تایوان در واکنش به تهدید پکن به وقوع «جنگ» از چین خواست از استفاده از قوه قهریه صرف نظر کند.به گفته تایوان «رفتار تحریک آمیز» چین صلح در منطقه را به خطر‌انداخته است. دولت تایوان همچنین از چین خواسته است که با بحران سیاسی در هنگ کنگ «عاقلانه» برخورد کند.
پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین و تحرکات آمریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست
«چین واحد» می‌داند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.
هنگ‌کنگ
پکن دیروز اعلام کرد‌، در صورتی که دولت محلی هنگ‌کنگ درخواست کند، چین حق دارد نظم را به این سرزمین بازگرداند.
سخنگوی وزارت دفاع چین در این خصوص گفت: طبق قانون حق مداخله، هنگ‌کنگ می‌تواند از ارتش چین درخواست کمک کند.او دراین رابطه، افزود که ارتش رویدادها را از نزدیک زیر نظر دارد.
هنگ‌کنگ طی دو ماه گذشته شاهد اعتراضات خشونت‌آمیز بوده است. چین کشورهای غربی را عامل پشت پرده و محرک این اعتراض‌ها می‌داند. هنگ کنگ سال 1997 از سلطه انگلیس خارج شده و به سرزمین اصلی( چین) پیوسته است.