kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۶۷۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
در میان اعتراض‌های آمریکا

چین یک پایگاه نظامی مهم کامبوج را به مدت 30 سال در اختیار گرفت

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشته، چین توافقی محرمانه را برای به دست آوردن حق انحصاری استفاده از یک پایگاه دریایی در کامبوج با مقام‌های این کشور امضا کرده است.

با وجود نگرانی‌ها و حساسیت‌های آمریکا به تلاش چین برای تبدیل شدن به یک قدرت هژمون منطقه‌ای و جهانی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از توافق محرمانه کامبوج وچین برای استفاده پکن از یک پایگاه دریایی کامبوج خبر داده است. طبق گزارش این نشریه آمریکایی، مقام‌های چینی و کامبوجی وجود این برنامه‌ را رد کرده‌اند اما چند مقام آگاه به
وال استریت‌ژورنال گفته‌اند که این توافق به صورت محرمانه و در بهار امسال امضا شده است.
وال استریت ژورنال در عین حال گزارش داده که، مقام‌های آمریکایی یک پیش‌نویس اولیه مربوط به این توافق را مشاهده کرده‌اند که نشان می‌دهد این توافق قرار است برای مدت ۳۰ سال به چین اختیار دسترسی به یک پایگاه دریایی کامبوج در خلیج تایلند را قرار دهد و از بعد از این مدت نیز این توافق هر ۱۰ سال به صورت خودکار می‌تواند تمدید شود.
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، در این گزارش عنوان شده چین قرار است این اختیار را پیدا کند که در این پایگاه که اولین پایگاه قابل استفاده برای این کشور در جنوب شرق آسیا خواهد بود، پرسنل نظامی مستقر کند، سلاح انبار کند و کشتی‌های جنگی به آنجا بفرستد. «پهای سیپهان»، سخنگوی دولت کامبوج به وال‌استریت ژورنال گفته این گزارش‌ها صحت ندارد.
 وال استریت ژورنال هم نوشته، این توافق در عین حال کمی بعد از آن مطرح می‌شود که مقام‌های آمریکایی و کشورهای همپیمان وارد لابی‌گری با کامبوج شدند تا این کشور اجازه به استفاده ارتش چین از فرودگاهی که یک شرکت چینی خصوصی در شهر «دارا ساکور» در دست احداث دارد را ندهد. گفتنی است مقامات آمریکایی هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.