kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
العربی الجدید:

درخواست کمک عربستان از 500 نظامی آمریکا آبروی آل‌سعود را برد

پایگاه خبری قطر مستقر در لندن درخواست عربستان از آمریکا برای اعزام 500 نظامی آمریکایی به جنگ یمن را مایه آبروریزی دانست.




در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس، عربستان روز شنبه اعلام کرد 500 نیروی جدید آمریکایی به خاک عربستان اعزام شده‌اند؛ آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند استقرار نیروها به درخواست پادشاهی سعودی صورت گرفته و سعودی‌ها قرار است بخشی از هزینه‌ها را نیز پرداخت کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این نیروها برای کمک به ائتلاف سعودی در جنگ با انصارالله آمده‌اند.
پایگاه خبری العربی الجدید اما در یادداشتی، اعلام کرده میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی سؤالات جدی در خصوص میزان توانایی نظامی دولت سعودی که «به آن افتخار می‌کند» ایجاد کرده است؛ به خصوص اینکه پس از گذشت بیش از چهار سال از جنگ یمن سعودی‌ها نتوانسته‌اند به این جنگ خاتمه دهند و دستاوردی را از آن خود کنند. به گزارش فارس، فرماندهی مرکزی ارتش تروریست آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرده اعزام نیروها به عربستان به درخواست رهبران سعودی و در سایه بحران‌های منطقه‌ای صورت می‌پذیرد.
در همین حال، شبکه «ان بی‌سی» نیز خبر داده که عربستان با پرداخت بخشی از هزینه‌های نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور موافقت کرده است و طبق گزارش نیوزویک، قرار است ۵۰۰ نیرو، جنگنده‌های اف-۲۲ و دیگر هواپیماهای آمریکایی تا اوت (مرداد) پیش رو در عربستان مستقر شوند. العربی الجدید در ادامه نوشته تصمیم عربستان برای درخواست از آمریکا جهت استقرار نیروهایش در خاک این کشور پس از سال ۲۰۰۳ ضربه سنگینی به تصویری زد که سعودی‌ها تلاش داشتند در سال‌های گذشته از خود نشان دهند؛ تصویری که مدعی بود عربستان قدرت بزرگ نظامی در منطقه است و اکنون مشخص شده است که ریاض قدرت نظامی یا فناوری لازم برای دفاع از خود را در هرگونه جنگ احتمالی (مثلا) با ایران ندارد و تمامی این‌ها در حالی است که محمد بن سلمان میلیاردها دلار برای خرید سلاح از آمریکا امضا کرده است. العربی الجدید در پایان تاکید کرده، حضور نیروهای آمریکایی در عربستان آبروی سعودی‌ها را برد.