kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵

بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی از کار افتاد

همزمان با افت‌و‌خیزهای فراوان در فضای سیاسی لیبی و حملات خلیفه حفتر برای تسلط بر سرزمین‌های بیشتر در این کشور و تحرکات نظامی برخی کشورهای غربی برای حفظ چاه‌های نفتی آن، خبر رسیده فعالیت بزرگترین میدان نفتی لیبی متوقف شده است.



دولت وفاق ملی لیبی (همان دولتی که حفتر علیه آن می‌جنگد) روز شنبه ضمن اعلام توقف تولید نفت در میدان «الشراره» منطقه «حماده»، بسته شدن چندین دریچه انتقال نفت را علت اصلی توقف تولید اعلام کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این میدان نفتی ظرفیت تولید ۲۹۰ هزار بشکه نفت در روز را داشت. هنوز علت بسته شدن دریچه‌های انتقال نفت مشخص نشده اما به احتمال فراوان بی‌ارتباط با مسئله درگیری‌های دولت وفاق با نیروهای تحت امر خلیفه حفتر موسوم به «ارتش ملی» نیست. طی سال‌های اخیر اقدامات خرابکارانه گروه‌های مسلح بار‌ها موجب توقف تولید در میدان نفتی «الشراره» و دیگر میدان‌های نفتی غرب لیبی شده است. بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت غرب لیبی نیز در همین بندر قرار دارد.
خاموشی در انتظار طرابلس
توقف تولید نفت در میدان الشراره باعث اختلال در تامین نفت مورد نیاز نیروگاه بزرگ برق «اوباری» واقع در ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب طرابلس شده است. شنیده‌ها حاکی است به احتمال قوی بخشی از طرابلس به زودی در خاموشی مطلق فرو خواهد رفت. مگر آنکه اقداماتی در این باره به سرعت انجام گیرد. اکتشافات نفت در میدان الشراره که در صحرای «مرزوق» در جنوب غربی لیبی واقع شده است در سال ۱۹۸۰ صورت گرفت.
گفتنی است ردپای فرانسه، انگلیس، آمریکا، امارات و عربستان در تحولات لیبی مشهود است. ناتو به بهانه دفاع از مردم لیبی در روزهای آخر قذافی، زیر ساخت‌های این کشور را نابود و بر چاه‌های نفت آن مسلط شد و لیبی را به وضعیتی که امروز می‌بینید، دچار ساخت.