kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
در واکنش به اظهارات جان بولتون

شمخانی: پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی شرط ورود به مذاکرات بود نه نتیجه آن

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در نفی غنی‌سازی توسط ایران واکنش نشان داد.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی کوتاه نوشت: غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز، حق همه کشورهایی است که عضو معاهده NPT هستند و قابل سلب یا اعطا نیست. آمریکایی‌ها چنین تفسیری از NPT نداشتند و ایران در سال 1391 وادارشان کرد که به چنین حقی اعتراف کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.
شمخانی در ادامه افزود: پذیرش حق قانونی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط ورود این کشور به مذاکرات هسته‌ای بود و نه نتیجه آن. کشورهای 1+5 در موافقت‌نامه برجام بر حق قانونی ایران برای داشتن غنی‌سازی اورانیوم از سوی 1+5 صحه گذاردند و بر آن تأکید نمودند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تأکید بر اینکه «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق غنی‌سازی ایران را تبدیل به سندی بین‌المللی و الزام‌آور برای کشورهای جهان کرد» مطرح کرد: اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یک‌جانبه‌گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین‌المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است. اظهاراتی از این‌ دست نشان می‌دهد که اقدام ایران برای کاهش پلکانی تعهدات برجامی تنها مسیر مواجهه با کشوری است که پذیرش هرگونه تعهد را برنمی‌تابد.
بر پایه این گزارش، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه (28 تیرماه) در صفحه توئیترش نوشت: «یکی از بدترین ‌اشتباهات برجام که در حال حاضر خود را نمایان کرده است، اجازه دادن به ایران برای حفظ توانمندی غنی‌سازی آن است. نباید غنی‌سازی برای ایران باشد و تا زمانی که ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های شرورانه خود را ترک نکند، حداکثر فشار بر ایران ادامه خواهد یافت.»
بولتون همچنین 11 تیرماه و قبل از ورود ایران به گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی به افزایش سقف غنی‌سازی ایران واکنش نشان داد و در پیامی در توئیتر نوشت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد، مگر آنکه این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای کاهش زمان‌گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.»