kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
خطیب جمعه تهران:

اروپا به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد

امام جمعه موقت تهران گفت: اروپا به هیچ‌ یک از تعهدات خود در قبال برجام از جمله نفت، ارتباطات بانکی و... عمل نکرده است، آمریکا نیز با عهدشکنی موجب خجالت و ذلت ملت آمریکا شد.

آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: مسئولان تکلیف دارند که میز اداره خود را به امام زمان(عج) عرضه کنند، اتاق کارشان را به امام زمان(عج) عرضه کنند، کالا، وقت و زمان خود را به آن حضرت عرضه کنند و ببینند آیا امام عصر(عج) راضی هستند این میز و صندلی وجود داشته باشد، اما در راه کمک به خلق خدا به کار نرود؟
وی افزود: آیا امام زمان(عج) راضی است که فردی مسئول باشد، اما نسبت به مسئولیت خود سستی و سهل‌انگاری کند و به مشکلات مردم توجه نکرده و به دنبال راهکارهای حل مشکلات مردم نباشد؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امام جمعه موقت تهران با‌ اشاره به نقض تعهدات اروپایی‌ها در برجام، یادآور شد: اروپا به هیچ ‌یک از تعهدات خود در قبال برجام از جمله نفت، ارتباطات بانکی و... عمل نکرده است، آمریکا نیز با عهدشکنی موجب خجالت و ذلت ملت آمریکا شد.
آیت‌الله امامی کاشانی خاطرنشان کرد: در هیچ زمانی آمریکا و حاکمانش تا این حد ذلیل و شکست خورده نبوده‌اند.
وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در پی عدم اجرای برجام از سوی اروپا و آمریکا اعلام کرد که تعهدات ایران در برجام کاهش می‌یابد و در این راستا ۶۰ روز به اروپا و آمریکا مهلت دادیم.
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: تعهدات ایران در برجام بر پایه تعهدات اروپا و آمریکا بود، این سقف باید روی دیوار و ستونی بنا شود که تعهدات آمریکا و اروپا است. آمریکا و اروپا به تعهدات خود عمل نکردند و جمهوری اسلامی حرکتی قانونی انجام داد که دنیا آن را قبول دارد.
آیت‌الله امامی کاشانی با‌ اشاره به توقیف نفتکش جمهوری اسلامی ایران توسط دولت انگلیس در جبل‌الطارق، گفت: توقیف نفتکش ایرانی برخلاف تمامی قوانین بین‌المللی بوده است. جمهوری اسلامی می‌تواند به سازمان ملل متحد شکایت کند و صاحبان کشتی نیز می‌توانند به دادگستری اروپا شکایت کنند. وی ابراز داشت: عالم شیعه شیخ زکزاکی در زندان در وضعیت سخت و بدی به سر می‌برد. در نماز جمعه برای عافیت ایشان دعا می‌کنیم. خدایا ایشان را لباس عافیت عطا فرما و دشمنان اسلام، عدالت، پاکی و فضیلت را در هر کجا نابود کن.
هژمونی آمریکا مرده است
محمدحسن قدیری ابیانه، پژوهشگر علوم استراتژیک، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، طی سخنانی با موضوع «آمریکا؛ ابَربدهکار اقتصادی دنیا» با بیان اینکه فرض کنیم درآمد نفتی ایران سالیانه 50 میلیارد دلار باشد که البته در شرایط تحریم کمتر است، افزود: بدهی دولت فدرال آمریکا بیست و دو و نیم تریلیون دلار است که چیزی حدود 450 سال درآمد فروش نفت ایران است، این در حالی است که صد و چند سال است نفت کشف شده است.
به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه بدهی دولت، شرکت‌ها و مردم آمریکا 73 تریلیون و هفتصد و هشتاد میلیارد دلار است، اظهار داشت: این عدد حدود در آمد فروش نفت ایران در 1475 سال است، البته باید دلارهایی که از سوی آمریکا چاپ شده نیز را جز بدهی آنها حساب کنیم.
آمریکا پول تعمیر مدارس
 و آسفالت خیابان‌ها را ندارد
پژوهشگر علوم استراتژیک گفت: اخیراً رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که هفت تریلیون دلار در جنگ منطقه هزینه کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند که این معادل 140 سال فروش نفت ایران است، خودشان اعلام کردند که دیگر پولی برای تعمیر آسفالت خیابان‌ها و تعمیر مدارس ندارند.
قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه 16 کشور تحت تحریم مالی آمریکا قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: کشورهایی که تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند، تلاش می‌کنند که از سلطه دلار رهایی پیدا کنند. اخیراً روسیه و چین قرار بر این گذاشته‌اند که 100 میلیارد دلار تجارت خود را با پول کشورهای خود انجام دهند و دلار را حذف کنند، اگر دلار از موقعیت تجارت جهانی حذف شود، برای آمریکا خطرناک‌تر از آن است که چند بمب اتم به این کشور برخورد کند.
40 میلیون آمریکایی زیر خط فقر
وی با بیان اینکه ثروت 3 نفر در آمریکا بیشتر از 160 میلیون آمریکایی است، گفت: 40 میلیون آمریکایی زیر خط فقر هستند و نیم میلیون نفر در این کشور کارتون خواب هستند و سالیانه دو و نیم میلیون نفر از طبقه متوسط در این کشور به طبقه فقیر سقوط می‌کنند.
پژوهشگر علوم استراتژیک با‌اشاره به روی جلد یک مجله معتبر آمریکایی، اظهار داشت: هفته گذشته این مجله که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کند، روی عکس جلدش، عقابی را منتشر کرده بود که پرهایش شکسته است. البته لازم به ذکر است که عقاب به عنوان سمبل آمریکا مطرح می‌شود.  وی ادامه داد: در این مجله چندین نخبه آمریکایی، در مقالات‌شان تصریح کرده بودند که هژمونی آمریکا مرده است. در روزگاری، کسی حتی از همپیمانانش جرأت نمی‌کرد با رئیس‌جمهور آمریکا با اینچنین لحنی صحبت کند اما امروز شاهد این وضعیت هستیم.